ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 12.11.2020, 17:26

تسهیلات پرداختی ترکیه و بریتانیا به عمان برای معاملات اسلحه


میدل ایست نیوز: منابع مطلعی فاش کردند که ترکیه و بریتانیا، در سایه بحران مالی فعلی در عمان، تسهیلات پرداختی به این کشور در مقابل خرید سلاح از آنها ارائه می کنند.

به گزارش سایت «تاکتیکال ریپورت»، مربوط به امور اطلاعاتی، این منابع توضیح دادند که این تسهیلات به عمان شامل خرید اسلحه با قیمت مناسب و پرداخت طولانی مدت است.

تسهیلات ارائه شده از وزارت دفاع بریتانیا به عمان نیز شامل، معاملات اسلحه زمینی و دریایی، رادارها و سامانه های پدافند هوایی به جز خرید جنگنده های نظامی می شود.

به گفته این منابع وزارت دفاع ترکیه اما مجموعه گسترده ای از تسهیلات را به عمان ارائه می کند که شامل مشاوره رایگان نیز می شود و از فروش بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین به عمان نیز دریغ نمی کند.

منابع آگاه در اکتبر گذشته فاش کردند که ترکیه با توجه به گسترش روابط تسلیحاتی بین دو کشور، به دنبال بازاریابی زیردریایی های ساخت داخل برای نیروی دریایی عمان است که نشان می دهد «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در تلاش است تا از برنامه های نیروی دریایی عمان برای توسعه توانایی های خود طبق دیدگاه «هیثم بن طارق»، سلطان عمان در پنج سال آینده بهره ببرد.

وی افزود كه اردوغان بیش از یک بار نشان داد كه به دنبال بازاریابی مدل خاصی از زیردریایی «پیری ریس» ساخت ترکیه به نیروی دریایی عمان، معروف به TCG است.

گفتنی است در ماه اوت، شرکت ترکی FNSS برای صنایع دفاعی، تحویل خودروهای زرهی غول پیکر ساخت داخل با نام پارس را به عمان در چارچوب قراردادی که در ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۵ منعقد شده بود، به پایان رساند.

در چارچوب قرارداد، این شرکت ۱۷۲ دستگاه خودروی زرهی “Pars III 8×8” و “Pars III 6×6” را به نیروهای عمان تحویل داد.

در ۱۷ مه، نیز مدیر یک شرکت کشتی سازی در آنتالیای ترکیه گفت که به عنوان بخشی از توافق نامه صادرات کشتی های جنگی بین عمان و ترکیه در سال گذشته، دو قایق سریع برای فرماندهی گارد ساحلی عمان ساخته شده است.