ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.11.2020, 21:41

کلانتری: دریاچه ارومیه ۷ سال دیگر به تراز اکولوژیکی می‌رسد


خبرگزاری آناتولی: عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست و معاون رئیس جمهوری ایران در مصاحبه اختصاصی با آناتولی اظهارداشت: در طرح احیای دریاچه ارومیه 3 سال اول برای تثبیت وضعیت موجود بود. ۴ سال هم برای احیای آن در نظر گرفته شد. در حال حاضر در سال سوم احیای دریاچه هستیم. تا سال ۱۴۰۶ شمسی (۲۰۲۷) دریاچه به تراز اکولوژیکی خود می‌رسد و شرایط ایده آل خواهد داشت”.

وی در ادامه درباره شرایط دریاچه پس از احیا توضیح داد: “وسعت دریاچه ۴ هزار ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید و ۱۵ میلیارد متر مکعب نیز آب خواهد داشت. پس از احیا آب دریاچه ۲۵ درصد نمک خواهد داشت و کل مناطق نمک‌خیز زیر آب خواهد بود”.

معاون رئیس جمهور ایران در خصوص نحوه تامین آب دریاچه ارومیه گفت: “برخی موارد مصرفی از آب دریاچه را کاهش دادیم. به عنوان مثال در برنامه کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب دریاچه برای کشاورزی را داریم و تا کنون ۳۶ درصد در این مورد صرفه جویی کردیم و تا پایان سال زراعی به ۴۰ درصد خواهد رسید”.

کلانتری با بیان اینکه تصفیه خانه‌هایی نیز برای تامین آب دریاچه ایجاد شده است، افزود: “در شهرهای اطراف تصفیه‌ خانه‌های پساب‌ها را تکمیل کردیم تا از شهرهایی همچون تبریز و ارومیه وارد دریاچه خواهد شد و پیش بینی می‌کنیم از این طریق سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب تامین شود. همچنین ۶۲۳ میلیون متر مکعب نیز از طریق ۳۶ کیلومتر تونل نیز وارد دریاچه خواهد شد”.

الگوی کشت دریاچه تغییر می‌کند

رئیس سازمان محیط زیست ایران همچنین گفت: “از زمانی که بیش از ۳۵ درصد صرفه‌جویی در آب مزارع شده، عملکرد آنها بهبود یافته است. پیش از این زمین‌های کشاورزی آب بیش از حد دریافت می‌کردند و در حال حاضر ۱۷ درصد شرایط بهتر شده است. ما به دنبال این هستیم که الگوی کشت حوزه دریاچه را احیا کنیک. در گذشته گندم، جو، انگور جزو محصولات کشاورزی ارومیه بود اما پس از ایجاد سدها محصولات باغات به سیب تغییر یافت. همچنین ذرت و چغندر کاشته می‌شد که مصرف آب آن نیز بالاست. ما با مهار کشت این محصولات اجازه خروج این محصولات را از استان نمی‌دهیم و تنها باید برای نیاز استان تولید شود”.

کلانتری همچنین از توقف توسعه سطح زیر کشت آبی خبر داد و ادامه داد: “با این برنامه‌ها از سال آینده ۴.۲ میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه خواهد شد و از آنجا که در سال ۱.۲ میلیارد متر مکعب آب تبخیر می‌شود، آب اضافی وارد دریاچه خواهد شد”.

به گفته رئیس سازمان محیط زیست ایران دیاچه ارومیه «اولین» دریاچه خشک شده در جهان است که احیا می‌شود و یک میلیارد دلار هزینه این طرح شده است.

آلودگی هوای تهران منشا صنعتی دارد

رئیس سازمان محیط زیست ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مدارس میزان رفت و آمد خودروها کم شده اما آلودگی نسبت به سال‌های قبل زودتر شروع شده است، توضیح داد: “آلودگی هوای تهران به دلیل ذرات زیر ۲.۵ میکرون است و این طبیعی نیست. تمام آلایندگی‌های تهران به دلیل سوخت‌های فسیلی، مازوت و گازوئیل است. خودروهای سواری نقشی در آن ندارند”.

وی با بیان اینکه نیروگاه‌ها و کارخانجات برای سوخت از مازوت استفاده می‌کنند، ادامه داد: “کامیون‌ها و اتوبوس‌های ما فرسوده هستند و از گازوئیل استفاده می‌کنند. به کارخانجات هم پیشنهاد دادیم مازوت مصرف نکنند. به عنوان مثال یک کارخانه در ۹۰ کیلومتری غرب تهران وجود دارد و جریان باد غرب به شرق آلودگی را به تهران منتقل می‌کند”.

کلانتری همچنین با اشاره به تحریم‌ها علیه ایران و تاثیر آن بر محیط زیست، گفت: “پس از تحریم‌هایی که ترامپ علیه ما وضع کرد ما نتوانستیم ناوگان حمل و نقل را نوسازی کنیم. هر سال باید ۷۰ هزار وسیله نقلیه به ناوگان اضافه می‌کردیم اما به دلیل محدودیت‌های ارزی نتوانستیم”.

انتقال آب خزر توجیه اقتصادی ندارد

معاون رئیس جمهوری ایران در پاسخ به این سوال که طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان به چه مرحله‌ای رسیده است و آیا آسیب زیست محیطی خواهد داشت یا نه؟ اظهار کرد: “از لحاظ محیط زیست خطری برای دریای خزر ندارد. ما طبق قوانین می‌توانیم تا ۴۰ درصد آب‌های را استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال ۱۳ درصد آب را در گیلان استفاده می‌کنیم و ۲۷ درصد آب‌های ورودی به گیلان سالانه ۳ میلیارد متر مکعب خواهد بود اما در این طرح تنها ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب دریا نیاز بود”.

وی درباره عدم اجرای این طرح تا کنون گفت: “در ابتدا مسائل محیط زیستی بهانه شد و ما گفتیم اگر از عمق ۳۰ متری آب برداشت شود و از همان مسیر خط لوله گاز منتقل شود معنا ندارد اما به نظر می‌رسد عدم توجیه اقتصادی این طرح را به سرانجام نرسانده است”.