ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.11.2020, 21:34

انتخابات آمریکا؛ جورجیا آرا را بازشماری می‌کند


بی بی سی: مقام‌های ایالت جورجیا آمریکا روز چهارشنبه اعلام کردند که با توجه به نتایج بسیار نزدیک شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری، تصمیم به بازشماری آرا به صورت دستی گرفته‌اند.

این ایالت که یکی از پایگاه های اصلی جمهوری خواهان است در جریان انتخابات امسال موجب شگفتی شد و هم اکنون جو بایدن، نامزد دموکرات‌ها هم اکنون با بیش از ۱۳ هزار رای از دونالد ترامپ پیش است.

اختلافی که از نظر ناظران برای اعلام پیروزی آقای بایدن در جورجیا کافی است اما مقام های جورجیا که در چند روز گذشته دربرابر انتقادها مقاومت کرده بودند اکنون می‌گویند بنا بر قوانین ایالتی، باید آرا را به علت بسیار نزدیک بودن نتایج بازشماری کنند.

دونالد ترامپ که تاکنون نتیجه انتخابات را نپذیرفته و بنا بر سنت آمریکا به جو بایدن تلفن نکرده است، نتایج شمارش آرا در جورجیا را هم مانند دیگر ایالت‌هایی چون میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسن قوبل ندارد و تیم وکلای خود را برای شکایت و ابطال نتایج در این ایالت‌ها به نقاط مختلف آمریکا گسیل کرده است.

علاوه بر پیشتازی جو بایدن در جورجیا، دو انتخابات سنای این ایالت هم امسال با شگفتی همراه شد.

کلی لافلر، سناتور حزب جمهوری‌خواه نتوانست در رقابت با نامزد دموکرات ها پیروز شود و حالا باید روز پنچم ژانویه یک بار دیگر در دور دوم برای حفظ کرسی خود با داگلاس وارناک، نامزد دموکرات‌ها بجنگد. او در دور اول با حدود ۶ درصد اختلاف از آقای وارناک عقب بود.

دیوید پوردو، دیگر سناتور ایالت جورجیا هم که با جان اوساف، نامزد دموکرات‌ها رقابت می‌کرد هم به رغم پیشتازی نتوانست ۵۰ درصد آرا را کسب کند و با توجه به قوانین ایالتی، او هم باید در دور دوم که روزپنجم ژانویه برگزار خواهد شد یک بار دیگر برای حفظ کرسی خود مبارزه کند. اختلاف آری این دو هم بسیار ناچیز و حدود یک و نیم درصد بود.

استیسی آبرامز دست به کار شده است

در همین حال، استیسی آبرامز، فعال برجسته عدالت رای در جورجیا گفته از فردای روز انتخابات تلاش خود را برای پیروزی دموکرات‌ها در دو رقابت مجلس سنا آغاز کرده است.

خانم آبرامز که بسیاری از ناظران تلاش‌های او در جورجیا را علت بزرگی برای موفقیت دموکرات‌ها در این ایالت می‌دانند به شبکه خبری سی ان ان گفته: «ما حالا شانس این را داریم که دو کرسی سنا را یکجا از دست جمهور‌ی‌خواهان بگیریم... هدف من از الان جذب کمک‌های مالی برای این دو کارزار است و تلاش خواهم کرد که این منابع را هر چه زودتر، از هر نقطه کشور که ممکن باشد جذب کنم».

خانم استیسی که در سال ۲۰۱۸ به عنوان نخستین زن سیاه‌پوست نامزد فرمانداری در جورجیا کاندید و با اختلاف ناچیزی شکست خورد، در دو سال گذشته تمرکز خود را بر شکستن قوانین انتخاباتی سرکوب‌گرایانه جورجیا گذاشته و می‌گوید چنانچه قوانین محدودیت‌های موجود بر سر راه رای اقلیت‌ها را بردارند، جامعه بزرگ سیاه‌پوستان جورجیا با مشارکت بالا، صدای خود را به تمام آمریکا خواهد رساند.