ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 11.11.2020, 21:18

اردوغان: ترکیه و روسیه برآتش‌بس میان آذربایجان و ارمنستان نظارت خواهند کرد


خبرگزاری آناتولی: رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه امروز چهارشنبه طی سخنانی در نشست گروه مجلس حزب عدالت و توسعه در آنکارا، آزاد سازی اراضی تحت اشغال و تمامی منطقه قره‌باغ را به مردم و دولت آذربایجان تبریک گفت و اعلام کرد: ترکیه به همراه روسیه برای نظارت و بازرسی نحوه اجرای توافق به عنوان نیروی حافظ صلح در منطقه حضور خواهد داشت.

اردوغان تاکید کرد: “تفاهم‌نامه‌ مربوط به تشکیل مرکز مشترک ترکیه و روسیه برای بازرسی و نظارت بر روند توافق آتش‌بس صبح امروز به امضا رسید. این مرکز در خاک آذربایجان که از اشغال آزاد شده است، تاسیس می‌شود. بدین ترتیب اشغال ۲۸ ساله اراضی آذربایجان و قره‌باغ به طور رسمی و عملا به پایان خواهد رسید”.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: “بر اساس این توافق بخش باقیمانده قره‌باغ و زمین‌های متعلق به آذربایجان که هنوز آزاد نشده بودند، به این کشور واگذار خواهد شد. ارمنستان کلبجر را در ۱۵ نامبر، مناطق آغدام و قزاق را در ۲۰ نوامبر و لاچین را تا یک دسامبر به آذربایجان تحویل خواهد داد”.

اردوغان گفت: “در بین آذربایجان و منطقه خود مختار نخجوان مسیری به منظور ایجاد حمل و نقل احداث خواهد شد. به همین شکل مسیر ترانزیت دیگری بین ارمنستان و خان‌کندی ایجاد خواهد شد. شهروندان آذربایجان که پس از اشغال، سرزمین‌هایشان را ترک کرده بودند، تحت نظارت کمیسیاری عالی پناهجویان سازمان ملل متحد به خانه‌های‌شان بازخواهند گشت”.

رئیس جمهور ترکیه اضافه کرد: “به عنوان مردم و دولت ترکیه از ۲۸ سال گذشته هر روز رنج و اندوه ناشی از اشغال خاک آذربایجان را به همراه بردارن آذربایجانی در قلب‌مان احساس کردیم.

اردوغان خاطرنشان کرد: کسانی که در گذشته در قبال قبرس، کشتار مردم بوسنی در دهه ۹۰ سکوت کرده بودند، به کشتار قره‌باغ نیز توجه نکردند. ما به همراه برداران آذربایجانی غم و اندوه کودکان، زنان و سال‌خوردگان که در خوجالی و شهرهای دیگر قره‌باغ به قتل رسیدند را احساس کرده و اشک ریختیم. در درگیری‌هایی که به دنبال حمله مجدد ارمنستان به خاک آذربایجان آغاز شد، با تمامی وجود و امکانات در کنار برادران آذربایجانی ایستاده و در روند پایان یافتن اشغال مشارکت کردیم”.

رئیس جمهور ترکیه در رابطه با حفظ امنیت غیرنظامیان در منطقه گفت: “بر خلاف جان باختن مردم بی‌گناه در حملات ارمنستان به مناطق مسکونی در طول این درگیری‌ها، از این پس از آسیب دیدن غیرنظامیان ممانعت خواهد شد. دولت آذربایجان همانطور که در گذشته به وعده‌اش عمل کرده، در مورد عدم آسیب دیدن غیرنظامیان از این پس نیز تعهد داده است”.

اردوغان از مستشاران نظامی و اطلاعاتی و دیپلمات‌های ترکیه که در روند آزادسازی اراضی و قره‌باغ اشغالی با تمام جان و دل زحمت کشیدند، قدردانی کرد و گفت: “با بازگشتن قره‌باغ به آذربایجان یاد و خاطره محمد امین رسول‌زاده، انورپاشا، نوری پاشا، زین‌العابدین تقی‌اف، حسین جاوید، احمد جواد و حیدر‌ علی‌اف رهبر ملی زنده شده است”.

رئیس جمهور ترکیه با بیان این‌که شادی مردم آذربایجان شادی ما، افتخار آن‌ها، افتخار ماست، گفت: ان‌شاء‌الله از این پس نیز با همکاری آذربایجان نزدیکتر قوی‌تر آینده مشترک خود را خواهیم ساخت.

خواهان برقراری صلح در سوریه هستیم

اردوغان با بیان این‌که صادقانه خواهان برقراری هرچه سریع‌تر صلح و آرامش در سوریه همچون قره‌باغ هستیم، گفت: برای میسر شدن این موضوع نخست باید رژیم و گروه‌های تروریستی که سوریه را به خاک و خون کشیدند، باید رفع شوند. با همکاری صمیمانه در سوریه نیز امکان برقراری یک صلح عادلانه امکانپذیر است”.

رئیس جمهور ترکیه تصریح کرد: همین‌طور امیدواریم روند سیاسی لیبی نیز با یک توافق‌نامه پایدار، جامع و قابل قبول برای همه مردم این کشور به نتیجه برسد.

اردوغان تصریح کرد: “معتقدیم با پایان نازپروری یونان و بخش‌روم نشین، توافقی عادلانه در خصوص مسئله مدیترانه شرقی حاصل خواهد شد. ما به عنوان ترکیه برای برقراری صلح پایدار، آرامش، امنیت و رفاه در منطقه آماده مسئولیت پذیری هستیم. راه برون رفت از بحرانی که اتحادیه اروپا در آن قرار دارد و غیر قابل اغماض است، از مسیر برقراری امنیت وثبات در منطقه عبور می‌کند”.

وی با اشاره به انتخابات آمریکا و تاثیر آن بر منطقه گفت: “پس از پایان انتخابات آمریکا برای رفع وضعیت مبهم در منطقه باید مسیر‌های دیپلماسی و سازش تا حدالامکان باز شوند. به طور صمیمانه و صادقانه همه را برای تاسیس یک دوره‌ جدیدی مبتنی بر آرامش، امنیت، عدالت و احترام دعوت می‌کنیم”.

اردوغان تصریح کرد: “در راستای اقداماتی که طی ۱۸ سال اخیر انجام داده‌ایم، ترکیه در میز مذاکرات و میادین حوزه‌های مختلف با عزم راسخ و اعتماد به نفس قادر به قدرت نمایی بوده و صدایش را همه می‌شنوند.