ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.11.2020, 10:26

شادی مردم آذربایجان پس از پیروزی در جنگ ‌قره‌باغ


خبرگزاری آناتولی: پس از تسلیم ارمنستان و پذیرش خروج نظامیان این کشور از مناطق اشغالی٬ بسیاری از شهروندان آذربایجان در شهرهای مختلف این کشور از جمله باکو و گنجه به جشن و پایکوبی پرداختند.

پس از امضای توافقنامه‌ای که دیشب میان آذربایجان٬ روسیه و ارمنستان امضا شد٬ الهام علی‌اف طی سخنانی تلویزیونی آن را “پیروزی برای آذربایجان و شکست ارمنستان” خوانده و اعلام کرد که نظامیان ارمنستان تا پایان این ماه از لاچین٬ کلبجر و آغدام نیز خارج خواهند شد.

پس از این توافق و سخنان که نصف شب صورت گرفت٬ مردم آذربایجان در پایتخت این کشور با در دست داشتن پرچم‌های آذربایجان و ترکیه به خیابان‌ها آمده و جشن گرفتتند.

در شهر گنجه دومین شهر بزرگ آذربایجان نیز صدها تن از شهروندان به میدان «آزادلیق» سرازیر شده و با در دست داشتن پرچم‌های ترکیه و آذربایجان به شادی پراختند.

آنان شعارهای “زنده باد سربازان ما”٬ “قره‌باغ متعلق به ماست و برای ما خواهد ماند”٬ “سرت را بالا بگیر ای مادر شهید” سر دادند.

یکی از شهروندان به نام ایل‌نور با ابراز خرسندی از این پیروزی گفت: “پس از ۲۸ سال به سرزمین‌های خود بازمی‌گردیم. من اهل کلبجر هستم. خداوند اجازه نداد که خون شهدان‌مان پایمال شود. از ترکیه هم سپاسگذاریم. ترکیه و آذربایجان با هم برادرند”.

یک شهروند دیگر به نام شفیقه فاضل نیز گفت: “برادر من هم سرباز است. از همه آن‌ها تشکر می‌کنم. ترکیه و آذربایجان باهم برادرند. ما با کمک یکدیگر این پیروزی را به دست آوردیم. خوشحالی‌مان حد و حصری ندارد و زبان از بیان آن عاجز است. تنها باید آن را تجربه کرد”.

شهروند دیگری به نام واصف نیز گفت: “آنقدر حس خوبی دارم که نمی‌توانم بر زبان بیاورم. زنده باد آذربایجان٬ زنده باد ترکیه. طرفدار بشیکتاش هستم”.

گفتنی است آذربایجان و ارمنستان از ساعت 00:00 به وقت ترکیه برای برقراری آتش‌س توافق کردند.

بر اساس این توافق‌نامه، آذربایجان و ارمنستان فعلا در مواضع تحت کنترل خود باقی مانده اما ارمنستان تعهد می‌کند که روز ۱۵ نوامبر از کبلجر٬ ۲۰ نوامبر از آغدام و اول دسامبر از لاچین که طی ۲۸ سال اشغال شده است٬ خارج شود.

طبق توافق‌نامه همچنین نیروهای صلحبان روسیه در منطقه مستقر شده و مراکز دیده‌بانی توسط نظامیان روسیه و ترکیه ایجاد خواهد شد.