ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.11.2020, 2:21

دونالد ترامپ وزیر دفاع آمریکا را برکنار کرد


رادیو فردا: رئیس‌جمهوری ایالات متحده روز دوشنبه ۱۹ آبان گفت مارک اسپر، وزیر دفاع، را از کار برکنار کرده است و کریستوفر میلر، مدیر مرکز ملی مبارزه با تروریسم، را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کرده است.

دونالد ترامپ در یک پیام توئیتری نوشت: «مارک اسپر از کار برکنار شده است. مایلم اعلام کنم که کریستوفر سی میلر، مدیر بسیار مورد احترام مرکز ملی مبارزه با تروریسم (که به اتفاق آراء مورد تایید سنا قرار گرفته است) فورا سرپرست وزارت دفاع خواهد شد».

برکناری آقای اسپر از سمت وزیر دفاع ایالات متحده درست سه روز پس از آن صورت می‌گیرد که شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی به نقل از یک مقام وزارت دفاع آمریکا گزارش داده بود که آقای اسپر نامه استعفای خود را تهیه کرده است.

ان‌بی‌سی نوشته بود که استعفای اعضای کابینه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا امری غیر معمول نیست و اعضای کابینه با استعفای خود، دست رئیس‌جمهوری جدید را برای تعیین فرد مناسب برای آن وزارتخانه باز می‌گذارند.

با این حال، جاناتان هافمن، دستیار وزیر دفاع آمریکا، در صفحه توئیتر خود این گزارش را تکذیب کرد و نوشت: «گزارش ان‌بی‌سی از بسیاری جهات نادرست و گمراه‌کننده است. به بیان روشن‌تر، (مارک) اسپر، وزیر دفاع، قصد استعفا ندارد و همچنین از او خواسته نشده است كه استعفای خود را ارائه کند».

مارک اسپر ۶۵ ساله دومین وزیر دفاع دولت دونالد ترامپ در چهار سال ریاست‌جمهوری او بود. به دنبال استعفای جیمز متیس در ژانویه ۲۰۱۹ و پس از آن، انصراف پاتریک شاناهان از قبول مقام وزارت، مارک اسپر سرپرست این وزارتخانه شد.

مجلس سنا سرانجام اول مرداد پارسال صلاحیت او را برای تصدی پست وزارت دفاع تایید کرد. ‎

مارک اسپر در دوره سرپرستی موقت پنتاگون تلاش کرد گام‌های مهمی در حمایت و پشتیبانی از طرح ایجاد ائتلاف به منظور «حراست از رفت‌وآمد آزادانه کشتی‌ها» در خلیج فارس و تنگه هرمز بردارد.

یکی از اتفاقات مهم دوران وزارت او، کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در ۱۳ دی‌ماه پارسال بود که در نزدیکی فرودگاه بغداد و با استفاده از پهپادهای ارتش آمریکا انجام شد. ‎

برخی از تحلیلگران انتظار داشتند که آقای ترامپ به فاصله کمی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، فارغ از اینکه برنده یا بازنده باشد، اسپر را اخراج کند. گمانه‌زنی‌هایی نیز در مورد اخراج کریستوفر ری، رئیس اف‌بی‌آی (پلیس فدرال) و جینا هسپل، رئیس آژانس اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌ای) از سوی آقای ترامپ مطرح شده است.

گزارش‌هایی درباره تنش شدید در روابط شخصی رئیس‌جمهوری آمریکا با آقای اسپر منتشر شده بود تا جایی که دونالد ترامپ او را «یسپر» خطاب می‌کرد.

مارک اسپر در بهار امسال بر سر اجرای مقررات موسوم به «قانون شورش» با رئیس‌جمهوری دچار اختلاف شده بود، قانونی که به رئیس‌جمهوری اجازه می‌دهد برای فرونشاندن اعتراضات در کشور نیروهای ارتش را اعزام کند.

او همچنین از تغییر اسامی پایگاه‌های نظامی که نام ژنرال‌های کنفدراسیون روی آن‌هاست حمایت کرده بود، امری که دونالد ترامپ با آن مخالف است.

تصمیم آقای ترامپ به برکناری وزیر دفاع در میانه تنش بر سر نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا صورت می‌گیرد.

در انتخابات روز سوم نوامبر، جو بایدن با کسب بیش از ۷۵ میلیون رای مردم و ۲۷۹ رای کالج انتخاباتی به عنوان رئیس‌جمهوری جدید انتخاب شد ولی آقای ترامپ از پذیرش نتیجه انتخابات سر باز زده و گفته است که از روز دوشنبه شکایت‌های خود را ثبت می‌کند.

آقای ترامپ می‌گوید در انتخابات تقلب شده اما تا کنون اسناد و شواهدی در این زمینه ارائه نکرده است.