ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.10.2020, 19:00

انتقال منیره عربشاهی و یاسمن آریانی به زندان کرج


منیره عربشاهی و فرزندش یاسمن آریانی، دو فعال مدنی و از معترضان به حجاب اجباری که در زندان اوین بودند چهارشنبه ۳۰ مهر به زندان کچویی کرج منتقل شدند.

بابک پاک‌نیا، وکیل این دو زندانی شامگاه چهارشنبه در توییتر نوشت: «لحظاتی پیش یکی از موکلینم از اوین با من ‌تماس گرفت و گفت امروز مسئولین زندان آمدند و به سمانه نوروزمرادی و منیره عربشاهی و یاسمن آریانی گفتند پاک‌نیا آمده شما را ببیند و بیایید بیرون! آنها که برای دیدن من می‌آیند متوجه می‌شوند دروغ است! هر یک را به شهری منتقل می‌کنند!»

بنابر گزارش‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی به زندان کچویی کرج منتقل شده‌اند اما از محل انتقال سمانه نوروز مرادی اطلاعی در دست نیست.

بابک پاک‌نیا در ادامه توئیت شب گذشته خود نوشته است: «حال جسمانی سمانه نوروز مرادی اصلا مساعد نیست. در حال انجام امور پزشکی قانونی بودیم که عدم تحمل حبس را بگیریم. به موکلین من حتی فرصت ندادند تا داروها و لباس‌های گرمشان را با خود ببرند! این چه وضعیتی است؟»

سمانه نوروز مرادی شهریور ماه ۱۳۹۷ به اتهام فعالیت در شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام و فعالیت در “کمپین بازگشت شاهزاده رضا پهلوی” از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شد و پس از مدتی با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی، به صورت موقت آزاد شد.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری او را به اتهام “حمایت از گروه‌های مخالف حکومت در شبکه‌های اجتماعی” به ۸ سال حبس تعزیری محکوم کرد که این حکم کمی بعد در دادگاه تجدیدنظر به ۳ سال و ۹ ماه کاهش یافت.

این زندانی سیاسی ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ جهت اجرای حکم‌، بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

سمانه نوروز مرادی به سختی بیمار است و علیرغم داشتن شرایط “عدم تحمل حبس”، مقام‌های قضایی و امنیتی توجهی به وضعیت جسمی ایشان و رسیدگی به این موضوع انجام نمی‌دهند.

منیره عربشاهی و دخترش یاسمن آریانی نیز مردادماه ۹۸ به اتهام “اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام و تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا”، هر یک مجموعا به ۱۶ سال حبس محکوم شدند. این حکم در مرحله تجدیدنظر برای هرکدام به ۹ سال و ۷ ماه حبس تقلیل یافت. با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، اشد مجازات یعنی پنج سال و شش ماه زندان برای هر یک از آنها قابل اجرا است.

یاسمن آریانی، روز سه شنبه ۲۱ فروردین ۹۸ توسط مامورین نیروی انتظامی در منزل پدرش بازداشت شد. مادر او  منیره عربشاهی نیز یک روز بعد از دخترش و پس از مراجعه به بازداشتگاه وزرا بازداشت شد. هر دو از آن زمان در زندان به سر می‌برند.