ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.10.2020, 19:27

توافق اسرائیل و سودان برای عادی‌سازی مناسبات


برخی رسانه‌های اسرائیلی از توافق دو اسرائیل و سودان برای عادی‌سازی کامل روابط میان دو کشور خبر داده‌اند. یک هیات اسرائیلی روز چهارشنبه ۲۱ اکتبر به خارطوم سفر کرده بود تا درباره عادی‌سازی مناسبات دو کشور گفت‌وگو کنند.

عادی‌سازی مناسبات با اسرائیل، بخشی از اقدام‌های سودان برای خارج شدن از فهرست سیاه حامی تروریسم است. امریکا اخیر اعلام کرد سودان را از فهرست حامی تروریسم خارج می‌کند.

در هفته‌های اخیر اسرائیل با میانجی‌گری ایالات متحده آمریکا توانسته مناسبات خود را با امارات متحده عربی و بحرین عادی کند.  نمایندگان بحرین و امارات روز ۱۵ سپتامبر گذشته طی مراسمی در کاخ سفید٬‌ توافق‌نامه عادی‌سازی روابط با اسرائيل را امضا کردند.

تا پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سوم نوامبر، دولت ترامپ تلاش دارد با فعالیت‌های فشرده دیپلماتیک به عادی‌سازی روابط اسرائیل را با کشورهای عرب منطقه کمک کند. نتایج مثبت این فعالیت‌ها به عنوان دستاورد سیاست خارجی دولت ترامپ به سود او در انتخابات عمل خواهد کرد.

دولت ترامپ در تلاش بود پیش از سوم نوامبر ، کویت، قطر و عربستان سعودی را نیز وارد این فرایند بکند، اما از قرار هنوز  در مورد این کشورها موفقیتی حاصل نشده است.