ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2020, 21:17

پاسخ اروپا به یورونیوز: ایران می‌تواند سازوکار ارسال دارو را فعال کند


در حالیکه کمبود انسولین بیماران دیابتی در داروخانه های ایران در جریان موج سوم کرونا که هر روز قربانی می‌گیرد، نگرانی های زیادی را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع یک در ایران ایجاد کرده است، مسئولان اروپایی در گفت‌وگو با یورونیوز تاکید کرده‌اند آماده‌اند تا کمک‌های دارویی خود را به ایران ارسال کنند.

نمایندگان فدراسیون بین المللی دیابت در ایران پیش از این در گفتگو با یورونیوز تاکید کردند که دلیل اصلی کمبودها «بی تردید تحریم‌های آمریکا است» که شرکت های اروپایی تامین کننده انسولین را ناگزیر کرده تا دست از صادرات به ایران بکشند. هرچند که کاخ سفید بارها اعلام کرده است که تحریم های علیه شامل محصولات غذایی و دارویی و کمک های بشردوستانه نمی شود اما مقامات دولتی و نمایندگان انجمن دیابت گابریک ایران می‌گویند که تحریم‌ها عامل اصلی نایاب شدن دستگاه‌های تست قندخون و انسولین تزریقی بیماران دیابتی هستند.

اما دو سخنگو اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با یورونیوز اعلام کردند که ایران می‌تواند ساز وکار ارسال دارو را فعال کند و تحریم‌ها مانعی برای کمک‌های بشردوستانه نیست.

بالاش اویواری، سخنگوی بخش کمک‌های بشردوستانه کمیسیون اروپا به یورونیوز می گوید: «می دانید که در این زمینه حمایت‌های بشردوستانه را داریم که ساز و کار آن می‌تواند از سوی هر کشور از جمله ایران بکار بیفتد. در یکسال اخیر، در دوران همه گیری بی شک بارها شاهد بکار افتادن این ساز و کار از سوی اتحادیه اروپا بوده‌ایم. در همین زمینه اروپا در ماه‌های اخیر داروهای بسیاری را به کشورهای نیازمند ارسال کرده است. اتحادیه اروپا در ماه های گذشته کمک‌های خود را به ۲۲ کشور که عضو اتحادیه اروپا نبوده‌اند، ارسال کرده است. ایران هم می تواند در صورتی که نیاز واقعی آن را احساس می کند، چنین سازوکاری را فعال کند. ایران می تواند درباره هر دارویی که با کمبود آن در کشور مواجه است، مکانیسم را بکار بیندازد.»

پیتر استانو، سخنگوی دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم به یورونیوز می‌گوید: «اروپا تعهد خود را همواره به متحدان خود از جمله ایران نشان داده است. بتازگی هم کمیسیون اروپا ماده ای را مصوب کرده است که حتی به کشورهایی که تحت تحریم ها قراردارند بتواند کمک های بشردوستانه ارسال کند. چیزی که باید اینجا تاکید کنم این است که قرار نیست تحریم هایی که اروپا وضع کرده است مانعی برای کمک های بشردوستانه ایجاد کند. باید این موضوع را برای متحدان خود، سازمان های غیردولتی و شرکت های خصوصی روشن کنیم که اروپا آماده است تا زمینه‌هایی را فراهم کند تا بتواند به آسان ترین روش کمک های بشردوستانه و داروئی خود را در این مورد بخصوص ایران، ارسال کند.»