ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.10.2020, 21:02

نامزد خاشقچی از ولیعهد عربستان شکایت کرد


میدل ایست نیوز: «خدیجه چنگیز»، نامزد «جمال خاشقچی»، روزنامه نگار معروف عربستانی که در سال ۲۰۱۸ در کنسولگری عربستان در استانبول به طرز فجیعی کشته شد و یک سازمان تحت عنوان دموکراسی برای جهان عرب، امروز سه شنبه در یک دادگاهی در امریکا از «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان و ۲۸ شهروند عربستانی دیگر به اتهام دست داشتن در قتل خاشقچی شکایت کردند.

در شکایتی که همسر خاشقچی به دادگاه ارائه کرد، آمده است که چنگیز و خاشقچی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۱۸ به صورت قانونی ازدواج کرده بودند و خاشقچی سعی داشت تا گواهی عدم ازدواج با یک زن دیگر را از کنسولگری عربستان در استانبول بگیرد تا بتواند بر اساس قوانین ترکیه ازدواج خود را ثبت کند.

وکلای خدیجه چنگیز و سازمان دموکراسی برای جهان عرب، که خاشقچی پیش از قتل در ایالات متحده تأسیس کرده بود، اظهار داشتند که قسمتهای زیادی از پرونده در ایالات متحده اتفاق افتاده با وجود اینکه این جنایت در کنسولگری عربستان در استانبول در ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به وقوع پیوسته است.

این وکلا اضافه کردند که متهمان مراقب بودند که خاشقچی نتوانند از سفارت عربستان در واشنگتن سند عدم ازدواج خود را بگیرد و به وی اطلاع دادند که باید این گواهی را از کنسولگری عربستان در استانبول دریافت کند.

وكلا معتقدند كه اقدامات متهمان نیز عمدا علیه امریكا انجام شده است زیرا خاشقچی روزنامه نگار مقیم امریكا و مدافع حقوق بشر بوده است و اظهار داشتند كه وی همچنین مدیرعامل یک سازمان مستقر در امریکا به اسم دموکراسی برای جهان عرب بود.

وكلا تاکید کردند كه این پرونده برای رسیدگی در دادگاه امریکا تحت قوانین و قانون اساسی ایالات متحده، قانون حمایت از قربانیان شكنجه و قانون جبران خسارت برای افراد خارجی معتبر است، قانونی كه به شهروندان خارجی اجازه می دهد تا در مورد اقدامات خارج از ایالات متحده اقدام به طرح دعوی نمایند.