ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 15.10.2020, 17:50

خطر تبدیل شدن کرونا به "سوغات سفر" ایرانیان


دویچه وله: بر پایه تحقیقات میدانی و پژوهش‌ها بین میزان سفر و میزان ابتلا به کرونا “ارتباطی کاملا معنادار و مستقیم” وجود دارد. با وجود اعلام محدودیت سفر در چند استان ایران، کارشناسان نسبت به تبدیل کرونا به سوغات سفر هشدار می‌دهند.

سعید نمکی، وزیر بهداشت در حاشیه نشست روز گذشته هیئت دولت (چهارشنبه ۲۳ مهر) اعلام کرد که ستاد ملی مدیریت کرونا با اعمال محدودیت در مرکز استان‌های تهران، اصفهان، ارومیه، کرج و مشهد موافقت کرده و این محدودیت‌ها در تعطیلات پیش‌رو اعمال می‌شوند.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان‌شهر تهران روز پنج‌شنبه خبر داد که این محدودیت‌ها شامل ۴۵ شهر استان‌های پنج‌گانه که نسبت به سایر شهرها اوضاع بحرانی‌تر دارند نیز می‌شود.

ارتباط معنادار و مستقیم افزایش سفر و ابتلا

علیرضا زالی این محدودیت‌ها را بخش مهمی از دستورالعمل‌های بهداشتی برای مقابله با شیوع ویروس خواند و گفت: «در سه بازه زمانی تحقیقات میدانی و پژوهشی در استان تهران حاکی از ارتباطی کاملا معنادار و مستقیم بین میزان سفر و میزان ابتلا و بستری است.»

شنبه آینده تعطیل است و پیش‌بینی می‌شود مانند تعطیلات چند روزه در ماه‌های گذشته سفرهای بین‌استانی، به خصوص سفر به استان‌های شمالی به شدت افزایش یابد.

ارتباط میان افزایش سفر و موارد ابتلا و بستری شدن تقریبا در تمام استان‌های ایران مشاهده شده اما رکورد تازه موارد ابتلا و مرگ در روز گذشته و در پیش بودن تعطیلات نگرانی‌ها را افزایش داده است.

مطابق آمار رسمی وزارت بهداشت در شبانه‌روز منتهی به نیمروز ۲۳ مهرماه چهار هزار و ۸۳۰ مورد ابتلای جدید به کرونا شناسایی شده و ۲۷۹ بیمار مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این بالاترین رقم در هر دو مورد از زمان تائید ورود کرونا به ایران تا کنون بوده است.

پنجمین روز متوالی با بیش از ۲۵۰ قربانی

سخنگوی وزارت بهداشت روز پنج‌شنبه اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته چهار هزار و ۶۱۶ مورد جدید ابتلا به کرونا در ایران شناسایی شده و ۲۵۷ نفر از مبتلایان به بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. این پنجمین روز متوالی است که تعداد قربانیان بیش ار ۲۵۰ نفر بود.

به رغم کاهش نسبی موارد ابتلا و مرگ به نسبت روز قبل، آنچه وضعیت را نگران‌کننده می‌کند ادامه یک روند صعودی است که از هفته‌های پایانی شهریور آغاز شد و در مهر ماه با شدت بیشتر ادامه دارد.

در ۱۱ روز گذشته فقط دو روز شمار مبتلایان جدید اندکی کمتر از چهار هزار نفر و در بقیه روزها بیشتر از این رقم بود. چنین روندی تا کنون در ایران سابقه نداشته است.

این روند بی‌سابقه در مورد موارد مرگ نیز قابل مشاهده است. در ۱۲ روز گذشته فقط یک روز تعداد قربانیان اندکی از ۲۰۰ نفر کمتر بوده و در این فاصله چند بار رکورد موارد فوت در یک روز شکسته شده است.

محمدعلی محسنی بندپی، نماینده نوشهر در مجلس شورای اسلامی می‌گوید مجمع نمایندگان استان مازندران در نامه‌ای به رئیس جمهوری، حسن روحانی خواستار بسته شدن جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی در تعطیلات پیش‌رو شده‌اند.

ویروس کرونا “سوغات سفر”

او می‌گوید اگر دولت برای جلوگیری از سفرهای غیرضروری و وادار کردن مردم به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از “رفتارهای سلبی” استفاده نکند “اتفاقات ناگواری” رخ خواهد داد.

این نگرانی فقط مربوط به استان‌های شمالی نیست. وحید احمدی‌طباطبایی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان وضعیت این استان را “قرمز پررنگ” خوانده و هشدار داده کسانی که به سفرهای غیرضروری می‌روند “تنها ویروس کرونا را سوغات” می‌برند.

او روز پنج‌شنبه به خبرگزاری ایسنا گفت: «متاسفانه مواردی در استان داشتیم که چند نفر از افراد یک خانواده در عرض چند روز به دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.»

افزایش شدید موارد ابتلا به بیماری کووید۱۹ در هفته‌های اخیر تقریبا تمام استان‌های ایران را با معضل کمبود تخت و امکانات و افزایش “خستگی و فرسودگی” کادر درمان روبرو کرده است.

اعتراف به کتمان واقعیت آغاز شیوع  کرونا

مدیران دو بیمارستان مدرس و سینا در تهران روز سه‌شنبه خبر دادند که در مجموع ۶۲۰ نفر از کادر درمانی آنها به کرونا مبتلا شده‌اند و همچنین تمام ظرفیت پذیرش بیماران کرونایی آنها تکمیل شده است.

علیرضا زالی روز سه‌شنبه را “یکی از تلخ‌‌ترین روزهای کرونایی پایتخت” خواند و ابراز تاسف کرد که “در ۲۵۳ روزی که از بحران کرونا در استان می‌‌گذرد” هیچ روزی آمار مرگ و میر به این حد نبوده است.

اظهارات زالی، به طور ضمنی تائید اتهام به حکومت جمهوری اسلامی در مورد پنهانکاری درباره زمان آغاز شیوع کرونا در ایران است.

در روایت رسمی وجود بیمار کرونایی در ایران روز پایانی بهمن ماه تائید شد اما گذشت ۲۵۳ روز که زالی از آن سخن گفته میانه این ماه می‌شود.

بر مبنای شواهدی که وجود دارد و برخی مسئولان نیز به شیوه‌های مختلف بر درستی آنها تاکید کرده‌اند، کارگزاران حکومتی خیلی پیشتر از زمان اعلام شده، از شیوع کرونا با خبر بوده‌اند اما به خاطر کشاندن مردم به راهپیمایی ۲۲ بهمن و به پای صندوق‌های رای در انتخابات مجلس (دوم اسفند) تا حد ممکن آن را پنهان کردند.