ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.10.2020, 17:31

مشکلات کارگران هفته تپه همچنان باقی است


امتداد-گروه سیاسی: در حالی که در بازدید نمایندگان کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم در شرکت هفت‌تپه، قول‌های بی‌سرانجامی در خصوص بازگشت به کار کارگران اخراجی این شرکت مطرح شده بود، ظاهرا نه تنها این اتفاق رخ نداده که مدیران هفت‌تپه، عدم نیاز یکی از فعال‌ترین کارگران شرکت را هم صادر کرده‌اند.

محمد امیدوار، نیروی رسمی و فعال کارگری شرکت هفت‌تپه با اشاره به این مسئله در گفتگو با امتداد، اظهار داشت: شرکت در حال حاضر در وضعیت سختی به سر برده و کارگران از بازگشت به کار برخی از بازنشسته‌ها به تنگ آمده‌اند. به شکلی که ما در حال حاضر، حدود ۲۰ مدیر در شرکت داریم که از این تعداد، ۴ نیروی شرکتی و مابقی از نیروهای بازنشسته و تحت عنوان مشاور فعالیت می‌کنند.

تعدادی از مدیران بازنشسته حقوق ۳۰ میلیونی دریافت می‌کنند

وقتی از سندسازی توسط این افراد هم صحبت می‌کنیم به عنوان نمونه، منظورمان این است که مثلا، مسئول خرید تا چندین برابر قیمت اصلی، کالا را برای شرکت خریداری کرده و مدیر نیز این خرید اجناس دسته چندم را تائید می‌کند. در پایان هم، رئیس حسابداری این پروسه خرید را با سند زدن نهایی می‌کند. درگیری ما هم بر سر مسئله سندسازی با آقایان به همین دلیل است.

در حالی که آقایان مدعی هستند که این همه هزینه در کارخانه داشته‎‌اند، پس چرا هیچ بازدهی ندارد؟ پس این همه وسیله و قطعه کجاست؟ ما از حدود ۶۰هزارتن در حال حاضر، تنها به 15هزارتن خروجی رسیده‌ایم و این در حالی است که کارخانه برای تولید ۱۱۰ هزارتن شکر، اورهال شده است. با ۱۵ هزارتن تولید چه فشاری به کارخانه آمده که حالا باز هم نیازمند اورهال است؟

همه این اشارات در شرایطی رخ داده که همین مدیران بازنشسته، رقمی بالغ بر ۳۰ میلیون و بالاتر دریافت می‌کنند. همین مسئله باعث شکایت و گله کارگران شده که وضعیت کارخانه را بغرنج‌تر از قبل کرده است.

به مدیرعامل گفتند چرا فیش‌های حقوقی کارگران را صادر نمی‌کنید، گفت که اگر من شاطرم می‌دانم کی نان بپزم!

روز چهارشنبه ۱۶ مهرماه، حدود ۱۵۰ نفر از کارگران معترض در خصوص عدم صدور برخی از فیش‌های حقوقی و اضافه‌کاری‌ها به مدیر امور مالی که اتفاقا او نیز، بازنشسته بوده مراجعه کردند که پیرو تماس این مدیر با آمیلی، مدیرعامل کارخانه، وی عنوان کرده که اگر من شاطرم، هر وقت دلم بخواهد نان می‌پزم!

در برخی محافل، عنوان کرده‌اند که آمیلی، مدیرعامل هفت‌تپه، پدر نیشکر ایران است و بر همین اساس، اتفاقا ما معتقدیم که آمیلی پدر نیشکر ایران را درآورد! به هر حال ما متوجه نشدیم که آمیلی، بالاخره پدر نیشکر است یا شاطر؟ این چه مدیرعاملی است که در زمان اورهال کارخانه در ۲۰ روز گذشته، حتی در شرکت حضور پیدا نکرده است؟

نامه عدم نیاز امید آزادی از سوی یک مشاور صادر شده!

این حضور کارگران برای پیگیری مطالبات به حق و قانونی‌شان به تشنج کشیده شده و فرهاد بهاری(از مدیران بازنشسته و مشاور کنونی معاونت صنعت) که هیچ گونه صلاحیت اجرایی نداشته با ارسال نامه‌ای به امور اداری( که مدیر این قسمت نیز بازنشسته است) برای امید آزادی، کارگر با سابقه و رسمی کارخانه، اعلام عدم نیاز صادر می‌کند. این در حالی است که این کارگر با رتبه بالا در آزمون رسمی به استخدام شرکت هفت‌تپه درآمده است.

با این همه، آزادی در حالی به کمیته انضباطی معرفی شده که طبق آئین‌نامه این کمیته، اعضای آن باید از میان پرسنل رسمی شرکت انتخاب شده و دست کم، سابقه دو سال خدمت در مجموعه را داشته باشند.

این در حالی است که امجد، رئیس این کمیته و یکی دیگر از اعضا، تنها به مدت 8ماه در آن سابقه عضویت داشته و نمایندگان شورای اسلامی هم به اذعان امضای بالغ بر ۱۵۰۰ تن از کارگران، فاقد صلاحیت نمایندگی آن‌ها بوده و ما همه این موارد را به جهت عدم شانیت رسیدگی به مسئله به اداره کار نیز ارائه کرده‌ایم.

هیچ اقدامی برای پرداخت حقوق مرداد و مابقی حقوق تیرماه کارگران صورت نگرفته

در حال حاضر، صدای کارگران درآمده و اعتراضات رفته رفته به شکل مجدد در حال شکل‌گیری است. بنا بود که ۱۵ مهرماه، حقوق مرداد و مابقی حقوق تیرماه کارگران پرداخت شود که هنوز، هیچ اقدامی برای این مسئله صورت نگرفته است. کششی در میان کارگران برای تداوم این وضعیت در شرایط سخت اقتصادی کنونی وجود ندارد.