ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.10.2020, 12:45

افزایش حکم عباس لسانی به ۱۵ سال زندان


عفو بين الملل

عباس لسانی در تاریخ ۲۵ دی ۱۳۹۷ توسط وزارت اطلاعات در تبریز در استان آذربایجان شرقی دستگیر شد. مقامات مسئول وی را از امکان ارتباط با دنیای بیرون محروم داشته و با پنهان کردن سرنوشت و محل نگهداری‌اش از خانواده، به مدت ۶ هفته در وضعیت ناپدیدشدگی قهری قرار دادند. طی این دوره، وی در بازداشتگاه وزارت اطلاعات در اردبیل در بازداشت به سر برده و در تناقض با اصل ممنوعیت مطلق شکنجه برای مدتی مدید در سلول انفرادی نگه داشته شده است.

در تاریخ ۱۳ تیر ۱۳۹۸ شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز عباس لسانی را از بابت اتهام تشکیل «جمعیتی بیش از دو نفر ... با هدف برهم زدن امنیت کشور» به هشت سال زندان و متعاقباً دو سال «تبعید داخلی» در استان یزد، مکانی در فاصله صدها کیلومتری از محل اقامت بستگانش، محکوم کرد. در ۴ مهر ۱۳۹۸، دادگاه تجدیدنظر حکم وی را برای این اتهام از هشت به ۱۰ سال افزایش داد. دادگاه تجدیدنظر همچنین وی را به اتهام «تحریک و تشویق اقوام ترک در استان آذربایجان غربی با هدف جنگ با اقوام کرد» محكوم ساخته و پنج سال حبس اضافی برای وی مقرر داشت. دادگاه بدوی عباس لسانی را از این اتهام تبرئه کرده بود.

در دادنامه‌های دادگاه بدوی و دادگاه تجدیدنظر، سخنرانی‌ها، مصاحبه‌ها و گفتگوهای رسانه‌ای عباس لسانی به‌عنوان شواهدی دال بر ارتکاب «جرائم امنیتی» توسط وی ذکر شده‌اند. روند قضایی‌ که عباس لسانی مورد آن قرار گرفته به‌ شدت غیرمنصفانه بوده است. وی در مرحله بازپرسی از دسترسی به وکیل محروم بوده و زمان و امکانات کافی برای تهیه دفاعیه خود نداشته است.

طبق قوانین کیفری ایران، وی بایست ۱۰ سال از مجازات حبس خود را تحمل کند.

عفو بین‌الملل معتقد است که پرونده عباس لسانی با توجه به سابقه طولانی فعالیت وی در دفاع از حقوق اقلیت ترک آذربایجانی، ناشی از انگیزه‌های سیاسی است. وی پیشتر نیز در نتیجه‌ی همین انگیزه‌های سیاسی بر مبنای اتهامات بی‌اساس امنیتی با دستگیری‌ها و پیگردهای قانونی متعدد روبه‌رو بوده‌ است.