ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.10.2020, 12:09

مانع صادرات دارو و غذا به ایران؛ تهران یا واشنگتن؟


خبرگزاری آناتولی: حمید حسینی دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اظهار داشت: پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی «اف.‌ای.‌تی‌.اف» می‌توانست این امکان را به ما دهد که خارج از تحریم‌ها و از طریق نظام بانکی اقلام دارویی و مواد غذایی را خریداری کنیم.

وی که سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ایران نیز است در گفت‌گوی امروز خود با خبرگزاری «خبرآنلاین» همچنین تصریح کرد: بانک‌های غیرتحریمی ما می‌توانستند با بانک‌های دنیا همکاری کنند که موضوع اف.‌ای.‌تی.‌اف باعث شد این بانک‌ها هم امکان مراودات جهانی را از دست دهند.

حسینی درباره تحریم برخی از بانک‌های ایران و تاثیر آن بر خرید دارو و غذا توسط کشورش هم گفت: “تعدادی از شرکت‌ها و مراکز، ‌مجوز و معافیت از تحریم‌ها گرفته‌اند. آمریکائی‌ها اعلام کردند که موادغذایی و دارو شامل تحریم‌ها نخواهد شد. لذا فکر نمی‌کنم که اگر ما ارز داشته باشیم، مشکلی برای خرید دارو یا موادغذایی پیش آید”.

این سخنان حسینی درحالی بیان می‌شود که حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران اکتبر سال گذشته در اجلاس وزرای بهداشت منطقه مدیترانه شرقی اظهار داشت: “ننگ افزون‌تر برای آمریکا این است که با اعمال تحریم‌ها ، مواد غذایی و دارو را هم برای مردم ایران تحریم کرده است”.

دولت آمریكا هفته گذشته ۱۸ بانک و نهاد مالی ایرانی را به فهرست تحریم‌های خود افزود. این بانک‌ها عبارتند از «تامین سرمایه امین»، «کشاورزی»، «مسکن»، «رفاه کارگران»، «شهر»، «اقتصاد نوین»، «قرض‌الحسنه رسالت»، «حکمت ایرانیان»، «ایران‌زمین»، «تعاون منطقه‌ای اسلامی»، «کارآفرین»، «خاورمیانه»، «قرض‌الحسنه مهر ایران»، «پاسارگاد»، «سامان»، «سرمایه»، «توسعه تعاون» و « گردشگری».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تصمیم اخیر واشنگتن علیه کشورش گفته “ایالات متحده آمریکا با وضع محدودیت‌های جدید مالی در تلاش است تا کانال‌های باقی‌مانده برای تأمین غذا و دارو را مسدود کند”.

درحالی‌که عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی اعلام کرده است: “تحریم‌های جدید آمریکا معافیت‌های قبلی دارو و کالاهای اساسی را لغو نکرده است. تعدادی از این بانک‌ها وظیفه انتقال منابع برای خرید دارو و مواد غذایی را به عهده‌دارند و بانک‌های خارجی که با این بانک‌ها مبادلاتی داشتند، عملاً معافیت‌ها و مجوزهای لازم را برای تأمین مالی مبادلات دارو و محصولات غذایی دریافت کرده‌اند”.

این سخنان حسینی، همتی و ظریف نشان می‌دهد که کشورشان تاکنون از سوی دولت آمریکا با تحریم دارویی و غذایی مواجه نشده و تنها مانع واردات این دو کالای اساسی به ایران مخالفت جدی آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری و نهادهای تحت امر او مانند شورای نگهبان، مجمع تشخیص مصلحت نظام و غیره با پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی برای مقابله با پولشویی موسوم به «اف.‌ای.‌تی‌.اف» است.