ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 14.10.2020, 11:49

مینو محرز: ابتلا به کرونا خانوادگی شده است


عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: وضعیت اپیدمی کرونا به مراتب بدتر از اسفند و فروردین است و شاهد ابتلای خانوادگی مردم به بیماری کووید۱۹ هستیم، پدیده‌ای که در گذشته کمتر دیده می‌شد.

مینو محرز روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان شیوع و ابتلا به کرونا در بدترین وضعیت ممکن از زمان بروز این بیماری در کشور است، اصلا در بیمارستانها جای خالی وجود ندارد، بیماران در صف بستری هستند و بیماران با حال بد و بیماری شدید و سن بالا بسیار زیاد شده اند.

وی گفت: پدیده جدیدی که اخیرا به وضوح دیده می شود، ابتلای خانوادگی به کروناست و مکرر مشاهده می کنیم که همه اعضای یک خانواده با هم به این بیماری مبتلا شده اند و این نشان می دهد که مراودات و ارتباطات خانوادگی بیشتر شده و البته بازگشایی مدارس و دانشگاهها و مسافرتها نیز در این زمینه تاثیرگذار بوده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: علت اصلی بروز موج جدید کرونا در کشور، برگزاری تجمعات مختلف و بازگشایی هاست، هر جایی که تجمعی برگزار شود و مردم اصول بهداشتی و فاصله گذاری را رعایت نکنند، شاهد شعله ور شدن همه گیری کرونا خواهیم بود و اکنون شاهد این وضعیت در همه کشور هستیم.

وی تاکید کرد: وضعیت اپیدمی کرونا در ایران از همیشه بدتر است، شدت بیماری افزایش نیافته اما به علت جهش ویروس کرونا شدت سرایت این بیماری بسیار بیشتر شده، البته تعداد بیماران مسن که بیماری زمینه ای دارند هم بیشتر شده است که علت آن می تواند افزایش مراودات خانوادگی و بازگشایی مدارس باشد و به طور مسلم افزایش بیماران مسن عامل مهم افزایش مرگ و میر کرونا در کشور است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برای جلوگیری از وخیم تر شدن اوضاع باید هر چه سریعتر مدارس و دانشگاهها و بسیاری از اماکن عمومی برای مدتی تعطیل شوند، در غیر این صورت شاهد بدتر شدن اوضاع و افزایش مرگ و میر کرونا در کشور خواهیم بود.

زنجبیل و گلاب در برابر کرونا اثر ندارد

محرز درباره  ادعای مدعیان طب سنتی مبنی بر تاثیرگذاری گلاب و زنجبیل و سیر در پیشگیری از کرونا گفت: هیچکدام از این ادعاها سند و استدلال علمی ندارد، هیچ جای دنیا به اندازه چین مردم در غذایشان زنجبیل استفاده نمی کنند، در حالی که کرونا از چین شروع شد، در مورد سایر مواد نیز هر کس ادعایی دارد باید با روش و متدلوژی علمی ادعای خود را ثابت کند، هیچ کدام از این مواد جای واکسن کرونا را نمی گیرد.

وی افزود: چندی پیش بیماری را به بیمارستان آوردند که برای پیشگیری از کرونا وایتکس را با آب لیمو مخلوط کرده و خورده بود بعد هم عنبرنسارا دود کرده بود و با وضعیت بسیار وخیمی به بیمارستان آورده شد. همه ریه او دچار آسیب شدید شده بود.