ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 12.10.2020, 10:33

اهتمام بیش از پیش فرانسه به اقلیم کردستان برای رویارویی با ترکیه در عراق


میدل ایست نیوز: توجه بیش از پیش و فزاینده فرانسه طی ماه‌های اخیر به اقلیم کردستان، سوالاتی را درباره اهداف فرانسه به وجود آورده است.

روابط میان فرانسه و اقلیم کردستان از زمان «فرانسوا میتران»، رئیس جمهوری اسبق فرانسه که نقش مهمی در حمایت از اعلام منطقه ممنوعه پرواز بر فراز سه استان کرد (اربیل، سلیمانیه و دهوک) در ۱۹۹۱ و حمایت‌های فراوان از اقلیم کردستان داشت به این سطح از اهتمام و توجه نرسیده بود.

این اهتمام فزاینده از سوی «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه به اقلیم کردستان عراق، نگرانی برخی اطراف سیاسی نسبت به تلاش پاریس برای کشاندن اختلافات خود با آنکارا به عراق از طریق اقلیم کردستان و به خصوص حزب کارگران کردستان را در پی داشته است.

با وجود اینکه پاریس عضوی از ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری امریکاست و نیروهایی برای آموزش نظامی پیشمرگه و سلاح های متوسط و سبک برای اربیل ارسال کرده اما این حمایت و پشتیبانی فقط در زمینه جنگ با داعش و برخی کمک های بشردوستانه به برخی از اقلیت های دینی متضرر از عملیات تروریستی داعش خلاصه می شود.

از ماه ژوئیه، مقامات بلند پایه ای از فرانسه به عراق سفر کرده و با مقامات این کشور دیدار داشتند که بارزترین آنها «جان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه و سپس «فلورانس بارلی»، وزیر ارتش فرانسه بود و پس از آن رئیس جمهوری فرانسه به عراق سفر کرد.

مکرون با رؤسای سه گانه عراق به صورت همزمان دیدار کرد اما دیدار او با «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان به صورت خصوصی برگزار شد و ۴۰ دقیقه به طول انجامید.

پس از این دیدارها مکرون از طرحی با همکاری سازمان ملل متحد برای حمایت از حاکمیت عراق در اشاره ای واضح به عملیات ترکیه درون خاک عراق سخن گفت اما بعدها این طرح بررسی نشد و مانند اظهارات بی اثر برخی مقامات عراق بدون هیچ فایده ای رها شد.

در پنجشنبه گذشته نیز «اولیوی دیکوتینی»، سرکنسولگر فرانسه در اربیل با «مسعود بارزانی»، رئیس حزب دموکرات کردستان دیدار و درباره برخی پرونده های سیاسی گفت وگو کرد.

در بیانیه دفتر بارزانی اشاره شده که دو طرف درباره برخی مسائل دارای اهمیت مشترک از جمعه وضعیت کنونی و آخرین تحولات در منطقه صحبت و درباره تهدید امنیتی و چالش های پیش روی فرآیند سیاسی در عراق رایزنی کردند.

گفتنی است فرانسه دومین کنسولگری بزرگ در اقلیم کردستان را پس از امریکا در اربیل دارد.

یک مقام سیاسی بارز در بغداد که در ضیافت رئیس جمهوری عراق به مناسبت سفر مکرون به بغداد شرکت داشته گفته که اهتمام فرانسه به حمایت از اقلیم کردستان بیش از حمایتش از بغداد است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود در گفت وگویی با العربی الجدید گفت: پاریس فضای سیاسی بیشتری در اقلیم کردستان نسبت به بغداد دارد، بین دو کشور، اشتراکات و روابط تاریخی وجود دارد از این رو بازگشت فرانسه به خاورمیانه، اقلیم کردستان را در صدر توجهاتش قرار داده است.

وی اشاره کرد که فعالیت فرانسه در اقلیم کردستان با هدف در تنگنا قرار دادن ترکیه انجام می شود، کردها نیز می دانند که نباید ترکیه را ناراحت کنند از این رو تلاش های فرانسه به صورت محدود خواهد بود چرا که ترکیه پرونده های بسیاری بیش از فرانسه از جمله تجارت، بدهی های اقلیم به آنکارا علاوه بر حضور نظامی در اقلیم دارد.

در همین رابطه «کاطع الرکابی»، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد که روابط اربیل با پاریس باید با اطلاع دولت عراق در بغداد انجام شود و در غیر این صورت غیر قابل قبول است.

این عضو کمسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اما معتقد است که فرانسه قصد ندارد از اقلیم کردستان برای درگیری با ترکیه استفاده کند چرا که روابط اقلیم با فرانسه را دیرینه می داند و عنوان می کند که کردستان در حال حاضر در پی ساماندهی روابط دوستانه و تسلیحاتی خود با برخی از کشورهاست از این رو منطقی نیست اقلیم روابط پایدار، اقتصادی و جغرافیایی با ترکیه را کنار بزند تا رابطه ای موقت با فرانسه داشته باشد.

«علی البدیری»، عضو ائتلاف عراقیون نیز معتقد است که فرانسه مدت هاست که می خواهد جای پایی برای خود در عراق فراهم کند و بهترین مکان برای آن اقلیم کردستان است چرا که اکثر تصمیم هایش را به صورت مستقل و به دور از اراده بغداد می گیرد.

وی افزود که فرانسه در حال حاضر قصد دارد از وضعیت اقلیم کردستان و عملیات ترکیه در خاک عراق سوء استفاده کند.

«ایاد الدلیمی»، کارشناس مسائل سیاسی عراق اشاره دارد که فرانسه در حال حاضر تلاش می کند تا نقش مهمی در پرونده های خارجی به ویژه در خاورمیانه ایفا کند و قصد دارد نقش ترکیه در منطقه را کاهش دهد چرا که دو کشور گذشته و روابط دوستانه ای با یکدیگر ندارند.

به گفته وی اهتمام فرانسه به اقلیم کردستان تلاشی از سوی این کشور برای ایجاد مزاحمت برای ترکیه در آینده است.

وی فرصت های پاریس برای دستیابی به این هدف را محدود دانست و دلیل آن را رابطه اربیل با ترکیه در بسیاری از پرونده ها عنوان کرد.