ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.10.2020, 21:16

جزئیات سند رسمی توافق سنجار میان بغداد و اربیل


میدل ایست نیوز: توافق بازگشت ثبات و عادی‌سازی اوضاع در شهر سنجار که میان بغداد و اربیل به امضا رسید، شامل سه محور، امنیتی، اداری و بازسازی است.

طبق سند که به امضای «حمید رشید فلیح»، قائم‌مقام دستگاه امنیت ملی و «ریبر احمد خالد»، وزیر کشور اقلیم کردستان رسیده، محورهای توافق مذکور به شرح ذیل است:

در محور اداری این توافق آمده که انتخاب فرماندار جدید سنجار طبق سازوکار قانون اساسی به نحوی که مستقل، پاکدست و مورد پذیرش مردم باشد، انجام خواهد گرفت.

در ادامه همچنین تاکید شده که مناصب اداری دیگر از سوی کمیته مشترک دو طرفه بعد از انتخاب فرماندار سنجار مورد بازبینی قرار خواهد گرفت و در آن، اصولی چون پاکدستی، حرفه‌ای‌گری و ترکیب جمعیتی منطقه مدنظر قرار می گیرد.

در محور امنیتی این توافق آمده است که پلیس و دستگاه‌های امنیت ملی و اطلاعات منحصرا مسئولیت امنیت داخل سنجار را برعهده خواهند داشت و دیگر یگان‌ها و گروه‌های مسلح با نظارت فرماندهی عملیات مشترک و الحشد الشعبی به خارج از شهر انتقال داده خواهند شد.

در این بیانیه همچنین تصریح شده که امنیت سنجار با تعیین ۲۵۰۰ نیروهای امنیتی داخلی تقویت خواهد شد و مشارکت عادلانه آوارگان سنجاری موجود در اردوگاه‌ها در این نیروها تضمین خواهد شد به طوری که ۱۰۰۰ تن از این نیروهای امنیتی از اهالی سنجار و ۱۵۰۰ تن از آوارگان تشکیل خواهد شد.

در ادامه بند مربوط به محور امنیتی همچنین ذکر شده که به حضور پ ک ک از سنجار و مناطق اطراف آن پایان داده خواهد شد و این گروه هیچ نقشی در این منطقه نخواهد شد.

درخصوص محور مربوط به بازسازی سنجار هم آمده که کمیته‌ای مشترک از دولت فدرال و دولت اقلیم برای بازسازی این شهر با هماهنگی استانداری نینوا تشکیل خواهد شد و مسئولیت و جزئیات وظایف آن از سوی نخست‌وزیر دولت فدرال و نخست‌وزیر دولت محلی اقلیم کردستان مشخص خواهد شد.