ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.10.2020, 19:29

رقیه نفری و عالیه مطلب‌زاده، دو فعال مدنی راهی زندان اوین شدند


رادیو فردا: عالیه مطلب‌زاده، نایب‌رئیس انجمن دفاع از آزادی مطبوعات و فعال حوزه زنان، و رقیه نفری، دانشجو و فعال توئیتری، برای اجرای احکام زندان خود به‌دلیل فعالیت‌های مدنی، روز یک‌شنبه ۲۰ مهر راهی زندان اوین شدند.

عالیه مطلب‌زاده امروز در صفحه کاربری خود در توئیتر ضمن تأیید این خبر نوشت «برای اجرای حکم مقابل اوین هستم. به امید روزهای روشن برای ایران‌مان».

خانم مطلب‌زاده ششم آذر ۹۵ بازداشت و مرداد سال ۹۶ در دادگاه بدوی به اتهام اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به سه سال زندان محکوم شده بود و حکم او مهرماه سال ۹۸ نیز در دادگاه تجدیدنظر تأیید شده بود.

رقیه نفری نیز دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و فعال توئیتری است که با نام مستعار «اشرف مولوتف» توئیت‌های انتقادی می‌نوشت و هفتم اردیبهشت سال جاری به‌مدت یک هفته بازداشت و به قید وثیقه آزاد شده بود.

منابع حقوق‌بشری اتهام خانم نفری را «تبلیغ علیه نظام از طریق توئیت‌های انتقادی» ذکر کرده‌ و نوشته‌اند او نیز برای اجرای حکم سه ماه زندان راهی زندان اوین شده است.

بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در ایران در حالی صورت می‌گیرد که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال ۹۷ مدعی شده بود: «هیچ‌کس به‌خاطر این‌که نظرش مخالف نظر حکومت است، مورد تعقیب و فشار قرار نمی‌گیرد. هر کس چنین ادعایی کند دروغ گفته و بنا هم نیست کسی متعرض این‌ها شود».

با این حال، طی یکی دو سال گذشته، بر شمار فعالان مدنی و دانشجویی و سیاسی که صرفاً به‌خاطر ابراز نظرات انتقادی خود دادگاهی شده و حکم زندان گرفته‌اند، افزوده شده است.