ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 11.10.2020, 10:24

چرا از دختران محمدرضا شجریان یادی نمی‌شود؟


رشته‌توئیت‌های «فرزانه ابراهیم‌زاده»

آن شب اسفندماه که برای نخستین بار خبر درگذشت محمدرضا شجریان آمد و مردم دم بیمارستان جم جمع شدند، #افسانه_شجریان فرزندی که در بیمارستان بالای سر پدرش بود در جمع مردم آمد و  با آرامش  در پاسخ سئوالات تند و گاه بی‌ادبانه علاقه‌مندان که حرفش را باور نمی‌کردند گفت پدر زنده است.

آن شب او با متانت تمام ایستاد و در پاسخ کسانی که می‌گفتند ما حرف شما را باور نداریم ایستاد تا برادرش همایون رسید و حرف‌های او را تکرار کرد.
نام محمدرضا شجریان که می‌آید، بی‌اختیار نگاه‌ها به سمت پسر بزرگش همایون و کمی هم مژگان دختر سومش می‌رود.

کمتر کسی می‌داند که ایشان سه دختر و دو پسر داشتند. سه دختری که دو نفرشان کمتر شناخته شدند. دختر بزرگتر که نامش راحله (فرزانه) است را کمتر کسی دیده و می‌شناسد. اما دختر دوم محمدرضا شجریان یعنی افسانه با خواهران دیگرش تفاوت دارد.

او متولد سال ۱۳۴۵ است و در جوانی با پرویز مشکاتیان ازدواج کرد و حاصل این ازدواج دو فرزند یعنی آوا و ایین مشکاتیان بود.ا آن که مژگان شجریان خواهر کوچکتر در عرصه آواز همراه پدر شد، اما بیشتر اوقات در مراسم‌ها افسانه شجریان او را همراهی می‌کرد.

در سالهای بیماری نیز افسانه شجریان یکی از افراد خانواده بود که بیشتر در کنار پدر ماند.و در کنار تربیت دو فرزند دوست داشتنی همراه شجریان پدر بود. او در همان شبی که خبر درگذشت استاد شجریان منتشر شد در بیمارستان در کنار پزشکان ایستاد و اعلام کرد که پدرش زنده است.

ویدیوهایی که آن شب دیدیم افسانه شجریان در مقابل لحن تند بسیاری از افرادی که آن جا بودند با متانت پاسخ می‌دهد و در نهایت هم می‌گوید همایون جان تا بیست دقیقه دیگر می‌رسد. شاید این روزها بیشترین تسلیت را باید به خانم افسانه شجریان گفت که پدری که آن طور کنارش بود را از دست داده است.

این روزها کمتر تصویری از خانم افسانه شجریان و خواهر دیگرش هست. اما حضور افسانه‌خانم آن زمان که پدر در بستری بیماری بود بیشتر از آن چیزی است که ما در جریان هستیم. به قول دوستی او یک همپا است. همپایی که زندگی خود را برای کمک به بیماری درگیر سرطان فراموش می‌کند.