ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 10.10.2020, 9:16

اعلام آتش‌بس برای تبادل اسرا و اجساد کشته‌شدگان در قره‌باغ کوهستانی


خبرگزاری آناتولی: جمهوری آذربایجان و ارمنستان از ساعت ۱۲:۰۰ امروز شنبه دهم اکتبر ۲۰۲۰، بر سر آتش‌بسی با اهداف بشردوستانه، تبادل اسرای جنگی و همچنین انتقال اجساد جان‌باختگان در قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند.

نشست مشورتی جیحون بایراموف، وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان و زهراب مناتساکانیان وزیر امور خارجه ارمنستان امروز با دعوت ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مورد درگیری‌ها در قره‌باغ کوهستانی تحت اشغال ارمنستان با میان‌جیگری سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در مسکو برگزار شد.

لاوروف بعد از نشست سه‌جانبه که بیش از ۱۰ ساعت به طول انجامید، با قرائت بیانیه مشترک این نشست گفت: “بر اساس توافق طرفین، آتش‌بس در قره‌باغ از ساعت ۱۲:۰۰ دهم اکتبر با میانجی‌گری و بر اساس اصول کمیته جهانی صلیب سرخ با اهداف بشردوستانه، تبادل اسرای جنگی و بازداشتی‌ها و همچنین اجساد جان‌باختگان اعلام شده است”.

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره به اینکه پیرامون پارامترهای مختلف برقراری آتش‌بس در قره‌باغ به طور جداگانه کار خواهد شد، اظهار داشت: “آذربایجان و ارمنستان مذاکرات اساسی را با میانجیگری مشترکان گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) به منظور دستیابی به یک راه حل سریع صلح آمیز آغاز خواهند کرد”.

لاوروف همچنین اظهار داشت كه طرفین تأیید كرده‌اند كه شکل مذاکرات تغییر نكند.