ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.10.2020, 8:58

واکنش‌ها به درگذشت محمدرضا شجریان،‌ اسطوره آزاد ایران


واکنش رسانه‌های بین‌المللی به خبر درگذشت خسرو آواز ایران

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال: محمدرضا شجریان نمونه موسیقی ایران در سن ۸۰ سالگی درگذشت.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز: «محبوبیت شجریان از مرز نسل‌ها و دسته‌بندی‌های سیاسی گذشته و درگذشت او ایرانیان را در سراسر جهان داغ‌دار کرده اما به‌دلیل حمایت از تظاهرات ضددولتی در فهرست سیاه نهادهای حاکمیت بود.»

روزنامه بریتانیاییِ گاردین: «شجریان با سبک خوانندگی خود موسیقی سنتی ایران را زنده کرد.»

شبکه الجزیره: احترام عمیق: ایرانیان عزادار خواننده محمدرضا شجریان، مشهورترین خواننده کشور هستند.

خبرگزاری رویترز: محمدرضا شجریان که موسیقی کلاسیک ایران را احیا کرد در سن ۸۰ سالگی جان سپرد.

روزنامه ماینیچی ژاپن: شجریان، استاد موسیقی ایران که با آواز خویش به موسیقی سنتی ایران زندگی بخشید، درگذشت

شبکه آمریکایی بلومبرگ: مشهورترین خواننده ایران درگذشت و هزاران نفر را به خیابان ها کشاند.

خبرگزاری فرانسه: محمد رضا شجریان خواننده و موسیقی‌دان افسانه‌ای ایرانی روز پنج‌شنبه در سن ۸۰ سالگی پس از مدت ها مبارزه با بیماری درگذشت و باعث غم و اندوه در کشور شد.





اصغر فرهادی: با تمام وجود غمگینم

پیام اصغر فرهادی:

«با تمام وجود غمگینم. محبوب قلب‌های ایرانیان، جهان را ترک کرد. صدای آسمانی‌اش، نام نیک پر احترامش و آزادگی ستایش برانگیزش با وجود بدخواهی دشمنان حقیرش، در تاریخ این سرزمین برای همیشه درخشان باقی خواهد ماند.»


واکنش سینماگران به درگذشت محمدرضا شجریان

خانه سینما، رییس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان (اکت)، کانون کارگردانان سینمای ایران و اصغر فرهادی دقایقی پس از درگذشت محمدرضا شجریان، پیام‌های تسلیتی منتشر کردند.

به گزارش ایسنا، خانه سینما در پیامی اعلام کرد “درگذشت استاد آواز ایران زنده‌یاد محمدرضا شجریان را به خانواده محترم ایشان، جامعه موسیقی کشور و اعضای جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت می‌گوید.”

هیات مدیره خانه سینما نیز درگذشت خسرو آواز ایران را تسلیت گفت و پیام داد: «بدون تردید استاد محمدرضا شجریان نه تنها فخر ما در عرصه آواز و نه فقط ارزشمند در صحنه موسیقی فیلم بلکه به عنوان انسان موثری در پهنه اجتماعی که در آن می‌زیست، از جاودانه‌های تاریخ این سرزمین خواهد ماند. هیات مدیره جامعه اصناف سینمای ایران (خانه سینما) سوگوار از دست دادن یار دیرین خود است و این فقدان را به عموم هنرمندان، دست‌اندرکاران سینما و مردم هنردوست ایران و جهان تسلیت می‌گوید.»

فرشته طائرپور، رییس انجمن کارفرمایی تهیه‌کنندگان (اکت) نیز در پیامی عنوان کرد: «همزمان با عزای اربعین حسینی، ستاره پرفروغ آسمان هنر و موسیقی ایران‌زمین، استاد شجریان نیز به دیدار حق رفت تا در محضر لطف او آرام گیرد و به پاس «ربنا»ی ملکوتی‌اش، قدر بیند و بر صدر نشیند. جایش هماره خالی و یادش همیشه باقی خواهد بود.»

اصغر فرهادی، کارگردان برگزیده اسکار نیز در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت. در بخشی از پیام او آمده است: «با تمام وجود غمگینم. نام او در این سرزمین می‌درخشد.»

کانون کارگردانان سینمای ایران نیز برای درگذشت استاد شجریان پیام داد: «بانگ آواز قرن‌ها هنر و فرهنگ ایران‌زمین و صدای ماندگار مردم به آسمان پر کشید. پرواز بانگ ربنا را به مردم و آب و خاک این سرزمین تسلیت می‌گوییم.»


پیام محمود دولت‌آبادی در سوگ محمدرضا شجریان

محمود دولت‌آبادی در پیامی درگذشت محمدرضا شجریان را تسلیت گفت و نوشت: یادش زنده و زنگ صدایش همیشه.
این نویسنده در یادداشتی که در پی درگذشت «خسرو آواز ایران» به طور اختصاصی در اختیار ایسنا قرار داده، نوشته است: «محمدرضا شجریان درگذشت، تسلیت به نزدیکان - وابستگان و پیوستگانی که نیم قرن با زنگ صدای او، با فهمِ اهمیتِ شعر در صدای او، و خویشاوندی دوباره با شیوه‌های دستگاهی صدای او به واقع زیستند و خواهند زیست. مردمی که اکنون می‌گرید. اما تلخی پایانِ زندگی شجریان منحصر به این کمتر از یک سال اخیر نبود که با گرمای خانواده، دلدادگی پزشکان مجرب و علمِ پزشکی زنده نگه داشته شد. تلخی عمیق‌تر آن بود که هنرمند ممتاز آواز ایران در اوج کمال‌یافتگی، حضور و بانگِ بی‌نظیرش دریغ شد از مردمی که اکنون به سوگ او نشسته‌اند و اشک می‌ریزند. دیگر این‌که چون محمدرضا شجریان از هنرِ خودِ، یعنی از زندگی منع شد، ندیدم و نشنیدم همکارانِ وی، اربابِ هنر موسیقی دمی آشکار به شکوِه برآورند و دریغا شنیدم برخی ذوق‌زده و طعنه‌زن هم شدند که این خود چیزی جز نشان فرومایگی نبود.
باری... هیچ نفوسی همیشه زنده نخواهد ماند، اما در این «بر تسمه نقاله زمان» گذر داشتن خوب است که آبرومندانه گذری باشد، چنان که شجریان (سیاوش) گذر کرد.
روانِ او شاد
یادش زنده و زنگ صدایش همیشه»


جبهه ملی ایران
تسلیت به ملت بزرگ ایران

با اندوه و تأسف بی‌کران درگذشت استاد محمدرضا شجریان، هنرمند مردم‌دوست و محبوب مردم را به ملّت بزرگ ایران و جامعه هنرمندان کشور و به ویژه به خانواده ارجمند ایشان تسلیت می‌گوییم.

شورای مرکزی جبهه ملی ایران
تهران – هفدهم مهرماه ۱۳۹۹


عبدالله عبدالله: شجریان آوازه‌خوان نام‌دار حوزه تمدنی زبان فارسی بود
عبدالله‌ عبدالله، چهره سیاسی ارشد افغانستان و رئيس شورای ملی مصالحه آن‌ کشور، درگذشت #محمدرضا_شجریان را تسلیت گفته.
عبدالله، در پیام‌اش شجریان را »هنرمند بزرگ و آوازخوان نام‌دار حوزه تمدنی ما و زبان فارسی» نامیده که مرگ‌اش «میلیون‌ها انسان را در سراسر کرۀ خاکی به‌ویژه در کشورهای منطقه و فارسی زبان به ماتم نشاند و تکان داد.»


فرح پهلوی: صدای محمدرضا شجریان خاموش نخواهد شد
«درگذشت محمدرضا شجریان محبوب‌ترین استاد موسیقی اصیل ایران را به هم‌میهنان، هنرمندان و به‌ویژه به همسر ایشان بانو شجریان و فرزندان پرآوازه‌اش همایون و مژگان از صمیم قلب تسلیت می‌گویم. «صدای بی‌همتای محمدرضا شجریان به عنوان یک دلسوز ملت ایران و استاد مسلم موسیقی هرگز فراموش و خاموش نخواهد شد.»


رضا پهلوی:
جماعتی که نظر را حرام می‌گویند / نظر حرام بکردند و خون خلق حلال
صدای خسرو آواز ایران خاموش نمی‌شود.


تسلیت محمد خاتمی  به همایون شجریان

به نام پروردگار بزرگ که زیباست و زیبایی را دوست دارد

هنرمند گرانقدر جناب همایون شجریان

هنرمند بزرگ و بلند آوازه جناب محمدرضا شجریان چشم زیبابین از جهان فرو بست و به دیدار معبود شتافت.
من این مصیبت سنگین را به جناب عالی و دیگر بستگان داغدار و به همه اصحاب فضل و فرهنگ و هنر و همراهان و شاگردان و انبوه دوستداران این بزرگ تسلیت می گویم.
بی گمان نام شجریان به عنوان هنرمندی صاحب مکتب و دارای ابداعات فراوان در یاد و خاطره فرهنگ و ادب و هنر فاخر این مرز و بوم درخشان و پرطنین باقی خواهند ماند.
روانش شاد و سلامتی و شکیبایی بازماندگان معزز و همه دوستداران آن فقید سعید روزافزون باد.

با احترام
سیدمحمد خاتمی
۱۷ مهر ١٣٩٩
‌‌


پیام تسلیت دختران میرحسین موسوی در پی درگذشت محمدرضا شجریان

مرد هنر مرگ ندارد.
هرچند سالها به جفا صدایش در بند بود، در عوض، مردم هنردوست قدرش را همیشه دانسته و مشتاق شنیدن صدایش بودند.

ما دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی از دست دادن گوهر بی همتای موسیقی ایران، استاد محمدرضا شجریان را به خانواده عزیز و بزرگوار، هموطنان و دوستداران از طرف والدین درحصر و خودمان تسلیت میگوییم و یادش را گرامی میداریم. روحش قرین رحمت الهی باد!

كوكب، زهرا، نرگس موسوی خامنه
به نقل از اینستاگرام زهرا موسوی