ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2020, 19:59

احتمال خاکسپاری شجریان در مشهد


به گزارش ایسنا، عصر امروز ـ پنجشنبه ـ ۱۷ مهر ماه پس از اعلام رسمی خبر درگذشت محمدرضا شجریان ـ استاد آواز موسیقی ایران ـ گمانه زنی هایی درباره محل دفن پیکر این هنرمند مطرح شد و خبرها حاکی از این بود که قرار است با توجه به وصیت محمدرضا شجریان، پیکر او در کنار آرامگاه مهدی اخوان ثالث به خاک سپرده شود. بیمارستان جم هم با انتشار خبری همزمان با تایید خبر درگذشت، از انتقال پیکر این هنرمند به بهشت زهرا (س) خبر داد. با این حال تجمع علاقمندان به استاد آواز ایران در مقابل بیمارستان محل بستری، اتفاق قابل پش بینی بود که بیش از همه کادر درمان را به دلیل گسترش ویروس کرونا نگران کرده است و البته انتظار می رود که این مهم از سوی دوستداران استاد شجریان هم مورد توجه قرار گیرد.

ساعاتی پس از انتشار خبر درگذشت، همایون شجریان با حضور در جمع علاقمندان پدرش خبر خاکسپاری در مشهد را تایید کرد و در عین حال گفت: «مسئله کرونا جدی است. شما خودتان صاحب عزا هستید. نه می‌توانم از هیچکس دعوت به آمدن کنم و نه می‌توانم به کسی بگویم نیاید. پیکر پدرم به بهشت زهرا منتقل شده است و فردا در بهشت زهرا نماز می‌خوانیم و سپس پیکر ایشان به مشهد منتقل می‌شود. ما می‌خواهیم ایشان در جوار فردوسی به خاک سپرده شوند.»

پیکر محمدرضا شجریان دقیقا کجا دفن می‌شود؟

گویا محمدرضا شجریان پیشتر وصیت کرده بود که پس از درگذشت او، پیکرش در مشهد در کنار پدرش یا در کنار مزار مهدی اخوان ثالث ـ شاعر معاصر ـ به خاک سپرده شود.

پیکر مرحوم اخوان ثالث در اواخر دهه ۶۰ خورشیدی در باغ آرامگاه فردوسی در توس به خاک سپرده شده است. خاکسپاری افراد در این مکان ممنوع بوده و در آن زمان هم ظاهرا با دستور رییس جمهور وقت انجام شده است. ضمن آنکه در سال‌های بعد، در این سوی نرده‌های باغ آرامگاه فردوسی، در خارج محوطه، مقبرالشعرای توس طراحی شد که تاکنون پیکر تعداد قابل توجهی از شاعران خراسانی، از جمله محمد قهرمان و عماد خراسانی در آنجا به خاک سپرده شده است.

با اعلام خبر درگذشت شجریان باز این پرسش قوت گرفت که آیا پیکر او در محوطه داخلی باغ آرامگاه توس و دقیقا در جوار مهدی اخوان ثالث دفن می‌شود، یا خیر؟

پیگیری‌های خبرنگار ایسنا حاکی است، گویا در چند ماه گذشته و پیش از درگذشت شجریان، پیگیری‌های لازم از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفته و برای حل برخی موانع اداری، دستور ریاست جمهوری نیز در این زمینه گرفته شده است. همچنین پس از تغییر استاندار وقت خراسان رضوی، این دستور به جانشین او نیز دوباره ابلاغ شده است.

بر این اساس، پیکر استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، قرار است در کنار شاعر نامی، مهدی اخوان ثالث، آرام گیرد. هرچند که برخی مسوولان محلی اعلام کرده‌اند در این زمینه مشغول انجام برخی هماهنگی‌ها با مرکز هستند.


توس مدفن شجریان خواهد بود

شهردار مشهد طی پیامی که در صفحه اینستاگرامی خود منتشر کرد، تایید کرد مراسم تدفین مرحوم استاد شجریان در مشهد و مدفن آن مرحوم در توس خواهد بود.

محمدرضا کلایی نوشه
همراهان عزیز، سلام

باز هم  مشهد، قلب ایران، میزبان ابدی نام‌آوری دیگر از فرزندانش خواهد بود. این‌بار نغمه‌خوان ربنا، مردی که صدایش روحمان را صیقل می‌داد، در توس در کنار فردوسی نامدار، اخوان ثالث و دیگر بزرگان شعر و ادب خواهد آرمید تا او نیز در تاریخ این دیار ماندگار شود.

سرزمین خراسان خوش میزبانی خواهد بود برای او.
روحش شاد.