ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.10.2020, 17:25

نخستین حرف‌های لوییز گلوک پس از کسب نوبل


آکادمی سوئد شهر پنجشنبه ۱۷ مهر ؟ ۸ اکتبر برنده نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۰ را معرفی کرد.

به گزارش ایسنا، آکادمی سوئد «لوییز گلوک» شاعر آمریکایی را به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۰ معرفی کرد.

جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ به دلیل  “صدای شاعرانه متمایز لوییز گلوک که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است” به این شاعر زن آمریکایی اعطا شده است.

«لوییز گلوک» متولد ۲۲ آوریل سال ۱۹۴۳  در نیویورک‌سیتی آمریکاست که پیش از کسب جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰، جایزه‌های مهمی از جمله جایزه پولیتزر در شاخه شعر (۱۹۹۳)، جایزه شعر بینگهام (۲۰۰۱) و جایزه شعر کتاب ملی آمریکا (۲۰۱۴) را کسب کرده است. او همچنین بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ ملک‌الشعرای آمریکا بوده است.

«شب پاکدامن و وفادار»، «هفت‌سالگی»، «ویتانوا»، «مرغزارها» و «زنبق وحشی» از جمله مجموعه شعرهای او هستند.

امسال «متس مالم»، دبیر دائم و سخنگوی آکادمی سوئد برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ را در حالی معرفی کرد که به دلیل بحران جهانی کرونا تنها تعداد کمی از رسانه‌های منتخب در مراسم معرفی برنده حضور داشتند. همچنین مراسم اعطای جایزه نوبل که هرساله در ماه دسامبر در استکهلم سوئد برگزار می‌شد نیز لغو شده و به جای آن مراسم دریافت جایزه توسط برندگان در کشورهای خودشان پخش تلویزیونی خواهد شد.

سال گذشته به طور همزمان «اولگا تورکاچوک» نویسنده لهستانی به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۱۸ و «پیتر هاندکه» نویسنده اتریشی نیز در انتخابی جنجالی به عنوان برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۱۹ انتخاب شد. جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۸ به دلیل رسوایی اخلاقی در اکادمی سوئد برگزار نشد.


نخستین حرف‌های لوییز گلوک پس از کسب نوبل

«لوییز گلوک» در گفت‌وگو با آکادمی نوبل می‌گوید برای آشنا شدن با ادبیاتش تمامی کتاب‌هایش را پیشنهاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، ساعاتی پیش آکادمی نوبل «لوییز گلوک»، شاعر زن آمریکایی را به پاس «صدای شاعرانه متمایز که به هستی فردی هویتی جهانی بخشیده» به عنوان برنده این دوره جایزه نوبل ادبیات معرفی کرد.

«آدام اسمیت» مدیر رسانه‌ای آکادمی نوبل در مصاحبه‌ای رسمی از احساس «گلوک» پس از کسب مهم‌ترین جایزه دنیای ادبیات پرسید.

در ادامه مصاحبه کوتاه منتشرشده در سایت جایزه نوبل با برگزیده امسال شاخه ادبیات را می‌خوانید:

_ می‌توانم بپرسم جایزه نوبل برای شما چه معنایی دارد؟

_ نمی‌دانم. در ابتدا فکر  فکر کردم “من هیچ دوستی نخواهم داشت”  چراکه اغلب دوستانم نویسنده هستند. اما بعد فکر کردم “نه این اتفاق نخواهد افتاد”. این بسیار تازه است... واقعا نمی‌دانم چه معنایی دارد... این یک افتخار بزرگ است، برندگانی هستند که مورد تایید من نیستند، اما برخی مورد تحسین من هستند و اخیرا این جایزه را دریافت کرده‌اند.

فکر می‌کنم می‌خواستم یک خانه جدید بخرم، خانه‌ای در ورمونت. من آپارتمانی در کمبریج دارم و فکر کردم “حالا می‌توانم یک خانه بخرم”. اما بیش از هر چیز نگران حفاظت از زندگی روزمره‌ام با کسانی که دوست‌شان دارم، هستم.

_ تمام این توجهات می‌تواند ناخوشایند باشد.

_ تلفن تمام مدت زنگ می‌خورد و این مختل‌کننده است. تلفن در حال حاضر هم در حال زنگ خوردن است.

_ من کاملا درک می‌کنم. بله. برای بسیاری که با کار شما آشنا نیستند...

_ بسیاری!

_ ممکن است برای آغاز به آن‌ها اثری را معرفی کنید؟ شاید اثری که شاخص‌تر از سایر آثار باشد؟

_ چنین چیزی وجود ندارد چراکه هر یک از آثارم بسیار متفاوت از دیگری هستند. پیشنهاد می‌کنم که کتاب اولم را مطالعه نکنند مگر آن‌که بخواهند احساس سرافکندگی کنند. اما فکر می‌کنم هر اثری به جز آن مناسب باشد. من آثار اخیرم را دوست دارم. به نظرم «آورنو» یا کتاب آخرم «شب باایمان و وفادار» اثر خوبی برای آغاز باشد.

_ به نظر شما تجربیات زندگی تا چه میزان در شرح وقایع اهمیت دارد؟

_ خدای من. این مسئله بزرگی است و این‌جا صبح زود است. هنوز به ساعت ۷ صبح مانده است. مطمئنم موضوعاتی هست که بتوان درباره آن‌ها صحبت کرد و من نظراتی خواهم داشت. اما ...

_ اما بیشتر قصد داشتم درباره آینده ادبیات شما صحبت کنم که در فرصتی دیگر می‌توانیم درباره آن گفت‌وگو کنیم.

_ آیا دو دقیقه زمان مصاحبه تمام شده؟

_ بله. شما به اندازه کافی اذیت شده‌اید. متاسفم. از شما ممنونم و دوباره تبریک می‌گویم.

_ ممنون

****

برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ کیست؟

«لوییز گلوک» شاعر ۷۷ساله آمریکایی برای «صدای شاعرانه متمایزی که با زیبایی ساده تجربه‌های شخصی را جهانی کرده است» به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ معرفی شد.

به گزارش ایسنا، بنیاد نوبل امروز (۱۷ مهرماه) «لوییز گلوک»، شاعر آمریکایی را به عنوان برنده نوبل ادبیات ۲۰۲۰ معرفی کرد. «گلوک» در سال ۱۹۴۳ در نیویورک متولد شد و در حال حاضر در «ماساچوست» ساکن است.

او در کنار فعالیت به عنوان شاعر، در دانشگاه «ییل» نیز به عنوان استاد ادبیات انگلیسی مشغول به کار است.

«گلوک» اولین اثر خود را با عنوان «ارشد» در سال ۱۹۶۸ منتشر کرد و مدت زیادی نگذشت که به یکی از مهم‌ترین شاعران ادبیات معاصر آمریکا تبدیل شد.

«گلوک» تاکنون ۱۲ مجموعه شعر و تعدادی مقاله درباره شعر منتشر کرده است.

یکی از برجسته‌ترین مجموعه شعرهای این شاعر «زنبق وحشی» است که در سال ۱۹۹۲ منتشر شد و «گلوک» در آن بازگشت شگفت‌آور زندگی بعد از زمستان را به زیبایی در شعر «دانه‌های برف» توصیف کرده است.

«آورنو» دیگر مجموعه شعر مهم «گلوک» که در سال  ۲۰۰۶ به چاپ رسید نمایشی از داستان «پرسفونه» و «هادس» خدای مردگان و از اساطیر یونان باستان است.

از دیگر آثار قابل‌توجه این شاعر به مجموعه سال ۲۰۱۴ او با عنوان «شب پاکدامن و وفادار» می‌توان اشاره کرد.

بنیاد نوبل پس از معرفی «لوییز گلوک» به عنوان برنده امسال نوبل ادبیات در بیانیه‌ای اعلام کرد: «آثار برنده نوبل ادبیات سال ۲۰۲۰ ویژگی تقلا برای دستیابی به روشنی و شفافیت را دربرگرفته‌اند. کودکی و زندگی خانوادگی، رابطه نزدیک با والدین و خواهران و برادران موضوع اصلی آثار او هستند.

او در آثارش به دنبال جهان‌شمولی است و از این‌رو در اغلب آثارش از اساطیر یونانی و موضوعات کلاسیک الهام گرفته است.»

«گلوک» جایزه‌های متعددی را از جمله جایزه کتاب ملی آمریکا، جایزه انجمن منتقدان ادبی آمریکا و جایزه پولیتزر در  کارنامه دارد. او همچنین ملک‌الشعرای آمریکا بوده است.

به این ترتیب «گلوک» به نخستین زن آمریکایی برنده نوبل ادبیات در ۲۷ سال گذشته تبدیل شد. «تونی موریسون» نخستین زن آمریکایی بود که در سال ۱۹۹۳ به عنوان برنده نوبل ادبیات معرفی شد.

همچنین پیش‌تر آخرین شاعر برنده نوبل ادبیات، «توماس ترانسترومر» شاعر سوئدی بود که در سال ۲۰۱۱ به عنوان برنده نوبل ادبیات انتخاب شد.

انتخاب «گلوک» به عنوان برنده نوبل ادبیات تغییری در زندگی شاعری ایجاد خواهد کرد که همواره از قرار گرفتن در کانون توجه دوری کرده است. 

«آندرس اولسون»، رئیس کمیته نوبل اعلام کرد خبر برنده شدن «گلوک» را به اطلاعش رسانده و او از شنیدن این خبر غافلگیر و در عین‌ ‌حال خشنود شده است.