ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 07.10.2020, 18:23

کانادا صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرد


ایسنا
کانادا صادرات سلاح به ترکیه را متوقف کرد و در عین حال، مدعی شد که فناوری حسگر پهپاد توسط کمپانی کانادایی به صورت نادرست در جریان درگیری‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان استفاده شده؛ دولت آنکارا هم به این اقدام کانادا اعتراض کرد.
فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر خارجه کانادا پس از دستور برای انجام تحقیقات درباره استفاده نامناسب از فناوری حسگر پهپادی ساخت یک کمپانی در اونتاریوی کانادا اعلام کرد که صادرات سلاح به ترکیه تعلیق می‌شود. او به درخواست ناظران کنترل سلاح، ارامنه ساکن کانادا و نودموکرات‌ها در تعلیق صادرات حسگرهای هدفگیر ساخت این کمپانی تسلیحاتی کانادایی این دستور را صادر کرد که گفته بودند این حسگرها در پهپادهای تهاجمی ترکیه استفاده می‌شود. ترکیه یکی از متحدان ناتو به شمار می‌رود و با اتهام دست داشتن در درگیری‌های بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ روبه‌روست. وزیر خارجه کانادا گفته که مجوزهای صادرات سلاح به ترکیه را با توجه به وضعیت کنونی منطقه تعلیق می‌کند. کانادا و انگلیس از باکو و ایروان خواسته‌اند تا اختلافاتشان را با مذاکرات و در سازمان امنیت و همکاری اروپا حل و فصل کنند. در همین حال، وزارت خارجه ترکیه دیروز اعلام کرد، تصمیم کانادا در تعلیق صادرات فناوری نظامی بابت اتهام تجهیز نیروهای جمهوری آذربایجان در درگیری‌های قره باغ، نشان دهنده یک معیار دوگانه است. این وزارتخانه ادامه داد: ترکیه از کانادا انتظار دارد تا از سیاستی عاری از معیارهای دوگانه تبعیت کرده و بدون تاثیرپذیری از آنهایی که مخالف ترکیه هستند، عمل کند. هیچ توجیهی برای توقف صادرات تجهیزات دفاعی به یک متحد ناتو وجود ندارد، در حالی که کانادا در صادرات سلاح به کشورهایی که در جریان درگیری نظامی در بحران یمن هستند، هیچ مشکلی ندارد.
وزارت خارجه ترکیه در ادامه بیانیه خود آورده است: آنکارا به دقت از الزامات رژیم کنترل جامع صادرات تبعیت می‌کند. ترکیه در گذشته برای جمهوری آذربایجان پهپاد تامین می‌کرد. گروه کنترل تسلیحاتی کانادایی اعلام کرد که ویدئوی مربوط به حملات هوایی که از سوی باکو منتشر شده نشان می‌دهد که پهپادها با سیستم‌های هدفگیری و تصویربرداری ساخته شده توسط کمپانی L3Harris Wescam تجهیز شده‌اند.