ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.09.2020, 9:22

سوگا با رای پارلمان نخست‌وزیر جدید ژاپن و جانشین آبه شد


یورونیوز: یوشیهیده سوگا، سیاستمدار ۷۱ ساله روز سه شنبه با کسب رای اعتماد پارلمان ژاپن رسما جانشین شینزو آبه در مقام نخست وزیری این کشور شد.

شینزو آبه اعلام به دلیل وضع سلامتی‌اش از مقام خود کناره گیری کرد. اعضای دولت یوشیهیده سوگا قرار است تا ساعاتی دیگر معرفی شوند.

نمایندگان حزب حاکم لیبرال دموکرات روز دوشنبه یوشیهیده سوگا را به عنوان رهبر جدید این حزب انتخاب کرده بودند. او وعده داده تا سیاست‌های شینزو آبه را که از سال ۲۰۱۲ تاکنون قدرت را در ژاپن در دست داشته است دنبال کند.

یوشیهیده سوگا در جریان رای گیری روز چهارشنبه در پارلمان ژاپن موفق شد از مجموع ۴۶۲ رای حمایت ۳۱۴ نماینده را به دست آورد. او از سال ۲۰۱۲ در دولت شینزو آبه ریاست دبیرخانه دولت ژاپن را که وظیفه‌اش ایجاد هماهنگی بین وزرا است برعهده داشت.

نخست وزیر جدید ژاپن فرزند یک مزرعه دار و پرورش دهنده توت فرنگی است. او طی سالهای گذشته از مشاوران نزدیک شینزو آبه بود.

از بحران شیوع بیماری همه گیر «کووید ۱۹»، رکود اقتصادی و برگزاری مسابقات المپیک سال ۲۰۲۱ در توکیو به عنوان مهمترین چالش های پیش روی دولت جدید ژاپن یاد می شود.

برخی از اعضای بانفوذ حزب لیبرال دموکرات بر این باور هستند که یوشیهیده سوگا باید به دنبال برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام باشد تا علاوه بر تقویت مشروعیت خود دوره زمامداری اش را که یک سال دیگر به پایان می رسد طولانی تر کند. با این حال یوشیهیده سوگا گفته است که برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی اولویت او نخواهد بود و برگزاری رای گیری در شرایط کنونی با توجه به شیوع ویروس جدید کرونا دشوار است.

یوشیهیده سوگا کیست؟

از نخست وزیر جدید ژاپن به دلیل نفوذش در دوران زمامداری شینزو آبه به عنوان «نخست وزیر در سایه» یاد می‌شد. او پس از آنکه شینزو آبه از قصد خود برای کناره گیری از قدرت خبر داد اعلام کرد که برای ادامه کار «ناتمام» شینزو آبه نامزد رهبری حزب لیبرال دموکرات و نخست وزیری ژاپن می شود.

یوشیهیده سوگا هر چند در نشست‌های خبری دولت شینزو آبه حضور پررنگی نداشت اما عضو بانفوذ دولت در رایزنی‌های پشت پرده محسوب می‌شد.

نخست وزیر جدید ژاپن در دوران جوانی تصمیم گرفت تا به جای پیگیری شغل زراعت پدرش در استان آکیتا، به توکیو برود. او پیش از ورود به دانشگاه در یک کارخانه مقواسازی در توکیو مشغول به کار بود. وی سپس در دوران تحصیل دانشگاهی چند شغل پاره وقت از جمله کار در بازار ماهی فروشی را تجربه کرد.

گذشته یوشیهیده سوگا باعث شده است که او را فردی «خودساخته» توصیف کنند. دوستان او در دوران دانشگاه از وی به عنوان فردی «ساکت» اما «مصمم» یاد کرده‌اند.