ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.09.2020, 8:50

ترامپ: اقتصاد ایران تحلیل رفته است اما توافق با بایدن را ترجیح می‌دهند


یورونیوز: دونالد ترامپ، رئيس جمهوری آمریکا روز سه شنبه پیش‌بینی کرد که ایران در صورت غلبه او بر جو بایدن، رقیب انتخاباتی‌اش برای دستیابی به توافق به پشت میز مذاکره خواهد آمد.

رئيس جمهوری ایالات متحده که با خروج از برجام راهبرد «فشار حداکثری» را در برابر ایران دنبال می کند، گفت: «خواهیم دید با ایران چه پیش خواهد آمد. به نظرم بعد از انتخابات شما شاهد خواهید بود که ایران طی یک هفته یا شاید یک ماه، در هر صورت در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، پا پیش خواهد گذاشت و خواهد گفت بیایید این مساله را حل کنیم.»

او افزود: «ایران متاسفانه در رنج است. من نمی خواهم شاهد رنج آنها باشم اما اقتصاد آنها کاملا تحلیل رفته است. تولید ناخالص داخلی آنها ۲۷ درصد سقوط کرده است. هیچ کس تاکنون چنین رقمی به گوشش نخورده است! من می فکر می کنم آنها به دنبال توافق هستند اما ترجیح می دهند با جو بایدن خواب آلود معامله کنند تا من!‌»

سخنان روز سه شنبه دونالد ترامپ در دفتر کارش در کاخ سفید و در آستانه امضای توافق اسرائیل با امارات عربی متحده و بحرین بیان شد. او ساعاتی پیش از آن نیز در گفتگو با شبکه «فاکس نیوز» سخنان مشابهی گفته بود.

دونالد ترامپ پیش از این به گزارش منتشر شده مبنی بر اینکه ایران سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را برای تلافی کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در نظر گرفته است واکنش نشان داده بود. او تهدید کرد که هر حمله ایران علیه آمریکا با حمله ای «هزار برابر بزرگتر» پاسخ داده خوهد شد.

تنش ها بین تهران و واشنگتن از زمان اعلام تصمیم دونالد ترامپ برای خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ به تدریج افزایش یافت و با حمله به کاروان قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد در روز سوم ژانویه سال جاری میلادی (۱۳ دی سال گذشته شمسی) به اوج خود رسید.