ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.09.2020, 8:43

نماینده اتحادیه اروپا در آژانس: به حمایت از برجام ادامه می‌دهیم


ایرنا- سفیر اتحادیه اروپا در آژانس بین‌المللی انرژی روز سه‌شنبه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تصریح کرد که اتحادیه به حمایت از توافق هسته‌ای ایران (برجام) ادامه می‌دهد.

به گزارش ایرنا، «استفن کلمنت» در ادامه اظهارات خود که یک نسخه آن در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، افزود که اتحادیه اروپا مصمم است از طریق همکاری با جامعه جهانی این دستاورد مهم (برجام) در حوزه چندجانبه‌گرایی را حفظ کند.

وی برجام را عنصر کلیدی در معماری جهانی عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای توصیف کرد که برای امنیت منطقه، اروپا و جهان حیاتی است. به گفته نماینده اروپا، برجام ماهیت صلح آمیز بودن برنامه‌ هسته‌ای ایران را تضمین می‌کند و از این جهت اجرای کامل آن ضروری است.

کلمنت بر همین اساس از تمام کشورها خواست تا از اقداماتی که مانع اجرای تعهدات برجامی شود پرهیز کنند.

سفیر اتحادیه اروپا همچنین نسبت به خروج آمریکا از برجام و بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران عمیقا ابراز تاسف و تصریح کرد که لغو تحریم‌ها بخش اصلی این توافق به‌شمار می‌رود. وی بر همین اساس ادعا کرد که اتحادیه اروپا به تمام تعهداتش در برجام به نحو پیش‌بینی‌شده در این توافق، پایبند بوده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود نسبت به اقدامات ایران در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام ابراز نگرانی و تاسف کرد و از تهران خواست تا تمام اقداماتی را که با این توافق ناسازگار است به عقب برگرداند.

ایران دو سال پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش آغاز کرد.

بر این اساس، ایران ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸، با صدور بیانیه‌ای آخرین گام کاهش تعهدات برجامی خود را اعلام کرد که طبق آن، تهران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد.

ایران بارها اعلام کرده که اگر سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام تصمیم بگیرند تعهدات خود را مطابق با توافق اجرا کنند، گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت خواهد بود.

نماینده اتحادیه اروپا در ادامه اظهارات خود، از توافق اخیر ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و بر لزوم اجرای موافقت‌نامه‌های پادمانی تصریح کرد. وی تصریح کرد که اتحادیه اروپا از تلاش‌های آژانس برای حل و فصل مسائل گزارش شده توسط مدیرکل حمایت می کند.