ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.09.2020, 12:20

وکیل مدافع نوید افکاری: ۳۰ نفر زیر حکم اعدام هستند


رادیو فردا: حسن یونسی، یکی از وکلای نوید افکاری، روز دوشنبه ۲۴ شهریور از زیر حکم اعدام بودن ۳۰ نفر خبر داد.

آقای یونسی خطاب به منتقدانی که خواهان اطلاع‌رسانی عمومی از وضعیت محکومان به اعدام هستند در توئیتر نوشت: «الان بیش از ۳۰ نفر زیر حکم اعدام هستند. منتظریم ببینیم چه می‌کنند.»

نوید افکاری، کشتی‌گیر ایرانی که در پی اعتراضات مرداد ۹۷ بازداشت شد، به اتهام قتل یک مأمور امنیتی به دو بار به اعدام محکوم شد، اما پس انتشار فایل صوتی او از داخل زندان مبنی بر شکنجه شدن برای اعتراف به قتل، موجی از اعتراض‌ها به حکم او شکل گرفت.

با این حال و درحالی‌که وکلای جدید او در تلاش برای جلب رضایت خانواده مقتول برای نجات جان او بودند، قوه قضائیه حکم اعدام او را بدون اطلاع قبلی و حتی بدون حضور خانواده مقتول اجرا کرد.

به‌گفته بابک پاک‌نیا، وکیل همکار حسن یونسی، آخرین تماس نوید افکاری با خانواده‌اش ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه شب اعدام بوده، اما از اتفاقات پس از این تماس تا چندین ساعت بعد که اعدام شد، اطلاعی در دست نیست.

اعدام نوید افکاری موج بزرگی از اعتراض و خشم را در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرد و واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را نیز موجب شد، اما قوه قضائیه اعلام کرد فشارها تأثیری بر عملکرد این قوه ندارد.

آقای یونسی در پیام توئیتری خود رقم ۳۰ نفر را در ادامه سخن از پرونده متهمان سیاسی نقل کرده اما به جزئیات بیشتری در مورد این پرونده‌ها اشاره نکرده است. در حال حاضر سه معترض آبان ۹۸، امیرحسین مرادی، محمد رجبی و سعید تمجیدی، حکم اعدام دارند که اجرای آن به دلیل موج اعتراضات مجازی با هشتگ «اعدام نکنید» متوقف شد.

در همین باره، بابک پاک‌نیا، وکیل این سه محکوم به اعدام، امروز اعلام کرد که آخرین لایحه دفاعیه خود را به دفتر رئیس دیوان عالی کشور تحویل داده است.

یازدهم مردادماه نیز سازمان حقوق بشر ایران با انتشار دو صفحه از اوراق قضایی مربوط به پنج نفر از معترضان دی ۹۶ که در اصفهان بازداشت شده‌اند، اعلام کرد که حکم اعدام این پنج نفر صادر و قطعی شده است.

بر اساس این گزارش، مهدی صالحی قلعه شاهرخی، محمد بسطامی، مجید نظری کندری، هادی کیانی و عباس محمدی پنج نفری هستند که با اتهاماتی چون «محاربه» و «افساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شده‌اند.

در جریان اعتراض‌های مردمی دی‌ماه ۹۶ تا آبان ۹۸ که به کشته شدن صدها نفر با شلیک مستقیم مأموران انتظامی و امنیتی انجامید، هزاران نفر نیز در شهرهای گوناگون ایران بازداشت و برخی از آن‌ها به زندان‌های طولانی‌مدت و اعدام محکوم شده‌اند.