ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 11.09.2020, 19:13

ترامپ: بحرین و اسرائیل رابطه رسمی برقرار می‌کنند


دویچه وله: به گفته رئیس جمهور آمریکا، بحرین هم به عادی‌سازی روابط خود با اسرائیل اقدام کرده است. پیش‌تر امارات متحده عربی با اسرائیل روابط دوستانه برقرار کرده بود.

روز جمعه، ۲۱ شهریور (۱۱ سپتامبر) دونالد ترامپ در پیامی توئیتری خبر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و بحرین را اعلام کرد.

پیش‌تر رسانه‌های اسرائیلی در این باره گزارش داده بودند اما هیچ مقام رسمی از کشورهای درگیر حاضر به موضع‌گیری نشده بود.

به این ترتیب بحرین دومین کشور عربی حوزه خلیج فارس است که با اسرائیل به توافق می‌رسد. ماه گذشته میلادی کاخ سفید خبر امضای توافقنامه‌ای میان اسرائیل و امارات را منتشر کرده بود.

کشورهای عربی تاکنون به دلیل مناقشه اسرائیل و فلسطینی‌ها از ارتباط‌گیری و همکاری با دولت اسرائیل خودداری کرده بودند.

مصر نخستین کشوری بود که در دوران ریاست جمهوری أنور سادات در سال ۱۹۷۹ با اسرائیل رابطه دوستانه برقرار کرد، در سال ۱۹۹۴ اردن با اسرائیل به توافق رسید.

به گزارش کاخ سفید، دونالد ترامپ پس از گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه بحرین، حمد بن عیسی آل خلیفه و نخست وزیر اسرائیل ، بنیامین نتانیاهو این خبر را توییت کرده است.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص نوشت، براساس بیانیه مشترک اسرائیل و بحرین، دو کشور در باره “روابط دیپلماتیک کامل” برای “دستیابی به موفقیت تاریخی در زمینه تقویت صلح خاورمیانه” به توافق رسیده‌اند.

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است، بحرین و اسرائیل به تلاش‌های خود در زمینه دستیابی به یک راه حل عادلانه، جامع و پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطین ادامه خواهند داد و مردم فلسطین را قادر خواهند ساخت، توانایی‌های خود را شکوفا کنند.

دو هفته پیش مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در پیامی توئیتری گفته بود که “پشت درهای بسته” با پادشاه و ولیعهد بحرین دیدار و گفت‌وگو کرده است.

خبرگزاری دولتی بحرین پس از این نشست گزارش داد که پادشاه این کشور “بر اهمیت تشدید تلاش‌ها برای پایان‌دادن به مناقشه فلسطین و اسرائیل” تأکید کرده است.

این خبرگزاری تصریح کرد، در این زمینه راه حل موسوم به دو کشور با شرق اورشلیم (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت کشور فلسطینی مورد نظر است.