ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 10.09.2020, 12:05

جنجال در لبنان پس از توزیع کمک‌های سریلانکا به لبنان میان نیروهای گارد ریاست جمهوری


میدل ایست نیوز: هزاران کاربر شبکه های اجتماعی در لبنان با راه اندازی هشتگ «أین_السیلانی» (چای سیلانی کجا رفت؟) خواستار مشخص شدن سرنوشت کمک های سیلان به لبنان در حادثه بندر بیروت شدند.

سریلانکا در اقدامی نمادین در ۱۴ اوت گذشته برای ابراز همدردی با مردم لبنان در پی حادثه انفجار بندر بیروت محموله ای چای به لبنان تحویل داد.

کاخ ریاست جمهوری لبنان با صدور بیانیه ای تأکید کرد که «میشل عون» با ارسال نامه ای خطاب به همتای سریلانکایی خود از وی بابت ارسال کمکی که شامل محموله ای چای سیلانی است تقدیر کرد و این محموله را میان خانواده های گارد ریاست جمهوری توزیع کرده است.

این بیانیه دفتر رئیس جمهور لبنان با واکنش شدید فعالان شبکه های اجتماعی لبنانی مواجه شد که تأکید کردند که این کمک ها برای خانواده های قربانیان و آسیب دیدگان حادثه بوده و نه هدیه ای ویژه به رئیس جمهور که آن را میان نزدیکان و وفاداران به خودش توزیع کند.

در 24 اوت گذشته، دفتر رئیس جمهور لبنان اعلام کرد که «سفیر سریلانکا در لبنان در دیدار با میشل عون ضمن ابراز همدردی بابت حادثه انفجار بندر بیروت خبر داد که کشورش در اقدامی نمادین 1675 کیلوگرم چای سیلانی برای آسیب دیدگان این حادثه ارسال می کند تا بیانگر دوستی دو ملت لبنان و سریلانکا باشد».

اما در اظهاراتی خلاف این بیانیه دفتر رئیس جمهور، مدیر دفتر رئیس جمهور لبنان تأکید کرد که این هدیه برای شخص رئیس جمهور بوده و برای همین میان نیروهای گارد ریاست جمهوری توزیع شده است.

هزاران کاربر لبنانی با انتشار در توئیتر و دیگر شبکه های اجتماعی به شدت از این اقدام رئیس جمهور انتقاد کردند. بسیاری نیز با حمله به صفحه سفارت سریلانکا از اعطای این کمک ها به دفتر رئیس جمهور لبنان شکایت کردند.

به علت دهه ها فساد در طبقه سیاسی لبنان و بی‌اعتمادی مردم به شفافیت دولت بسیاری از کمک های انسان دوستانه به لبنان در پی حادثه انفجار بیروت از کانال های غیر دولتی به این کشور ارسال شد.

«امانوئل مکرون»، رئیس جمهور فرانسه، نیز در اولین سفر خود به لبنان تأکید کرد که کمک های بین المللی به دولت لبنان تحویل داده نخواهد شد.