ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.09.2020, 9:12

پرونده جدیدی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» برای پریسا رفیعی


رویداد٢٤: پریسا رفیعی دانشجوی ۲۱ ساله دانشکده هنر‌های زیبای دانشگاه تهران در اسفند ۹۶ به دلیل حضور در یک تجمع دانشجویی بازداشت شد و در حال گذران یک سال حبس تعزیری خود در زندان اوین بود. اطلاعات جدید رسیده به رویداد۲۴ نشان می‌دهد در تاریخ ۱۷ تیر ماه سال جاری پریسا رفیعی بار دیگر به دادسرای اوین احضار شده و پرونده جدیدی برای او باز شده است.

سلطانعلی رفیعی پدر پریسا درباره تشکیل پرونده جدید او در توییتر توضیحاتی ارائه کرده و گفته این پرونده به اتهام تبلیغ علیه نظام به خاطر نامه سرگشاده او از زندان بوده و بدون حضور وکیل و اخذ دفاعیات در دادسرای اوین مطرح شده است. درباره جزییات پرونده جدید از مصطفی نیلی وکیل پریسا رفیعی سوال کردیم. او به عنوان وکیل معتقد است تصمیم عادلانه در مورد موکلش، صدور قرار منع تعقیب و مختومه کردن پرونده جدید است.

مصطفی نیلی گفت: موکلش در حال گذراندن یک سال حبس خود است اما بعد از گذشت بیش از یک‌سال از انتشار نامه به یک‌باره پرونده تشکیل شده و به اتهام تبلیغ علیه نظام، ایشان را در شعبه دو بازپرسی دادسرای اوین تفهیم اتهام کردند.

متاسفانه به خاطر تبصره ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری در مرحله تحقیقات مقدماتی در این‌گونه پرونده‌ها اجازه ورود وکیل به غیر از وکلای مورد تایید قوه قضاییه را نمی‌دهند. به همین دلیل من هم نتوانستم در این پرونده اعلام وکالت کنم.

وکیل پریسا رفیعی توضیح می‌دهد: شنبه پانزدهم شهریور مجددا خانم رفیعی را احضار کردند اما چون وی اعتقادی به استفاده وکلای تبصره ۴۸ ندارد و بازپرس هم در این مرحله وکالت ما را قبول نمی‌کند، خانم رفیعی بدون حضور وکیل از خودش دفاع کرد، دفاع آخر گرفته شده و قرار وثیقه صادر شده است.

پریسا رفیعی متولد ۱۳۷۶ و دانشجوی رشته عکاسی دانشگاه تهران است که به خاطر شرکت در اعتراضات صنفی در دانشگاه به هفت سال زندان محکوم شد. در کیفرخواست و او اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی ذکر شده است.

رفیعی ۶ اسفند ۹۶ توسط نیرو‌های امنیتی بازداشت و پس از گذشت ۲۳ روز با قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد شد.

رفیعی مدتی بعد توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه به خاطر اتهامات اجتماع و تبانی، تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی مجموعا به ۷ سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و ۲ سال ممنوع الخروجی و محرومیت از عضویت در گروه‌ها و احزاب محکوم شد. حکم صادره در آبان ۹۸ عینا به تایید دیوان عالی کشور رسید و در آذرماه همان سال در پی شمول عفو موردی، به یک سال حبس تعزیری تقلیل یافت.

او نامه سرگشاده‌ای نوشته و به وضعیت بازداشتگاه‌ها انتقاد کرده بود. در این نامه او به بی‌خبری وکلا و خانواده‌ها از محل بازداشت‌ها اشاره کرده و گفته «فضای موجود زندانی را ناگزیر می‌سازد گمان کند در شرایطی قرار دارد که هیچکس (حتی وکیل قانونی او) از محل نگهداری‌اش باخبر نیست و هیچگونه امکان دسترسی به منابع حمایتی یا پوشش دهنده وضعیت وی که بتواند دادرس او باشند ندارد یا نمی‌تواند داشته باشد.»