ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.09.2020, 22:19

بازداشت مریم شریعتمداری از دختران خیابان انقلاب در ترکیه


مریم شریعتمداری از دختران خیابان انقلاب، دوشنبه شب از پخش زنده اینستاگرام به مخاطبانش خبر داده‌است ماموران پلیس شهر دنیزلی ترکیه او را بازداشت کرده‌اند. به نظر می‌رسد این ویدیو از داخل خودروی در حال حرکت پلیس گرفته شده است. مریم شریعتمداری در این ویدیو می‌گوید با وجود اینکه نامش [در اداره مهاجرت] ثبت شده است او را بازداشت کرده‌اند و احتمال دارد او را به ایران بازگردانند.

منابع پلیس ترکیه در گفتگو با بی‌بی‌سی در این باره گفته‌اند اگر مراحل قانونی اقامت یا پرونده پناهجویی طی شده باشد جای نگرانی نیست اما در صورتی که مراحل اقامت یا ثبت نام پناهجویی ناقص باشد یا درست انجام نشده باشد پلیس حق دیپورت کردن او را دارد.

خانم شریعتمداری از جمله زنانی بود که در زمستان۹۶ در تهران در اعتراض به حجاب اجباری روسری‌اش را از سر در آورد و در پی آن به صورت خشونت آمیری بازداشت و به یک سال حبس محکوم شد.

صحنه برخورد خشن پلیس با خانم شریعتمداری بارها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و‌ پلیس به دلیل این خشونت مورد انتقاد قرار گرفت.

مریم شریعتمداری که از منتقدان حکومت ایران است پس از سپردن وثیقه از زندان آزاد شد و چند ماه بعد ایران را ترک کرد.

در ماه‌های گذشته پلیس ترکیه افرادی را که از ایران به ترکیه رفته بودند دیپورت کرده است و این باعث نگرانی فعالان سیاسی ایرانی ساکن ترکیه شده است.