ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 07.09.2020, 19:58

تشدید تنش میان حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق و «پ ک ک»


میدل ایست نیوز: به عنوان نشانه‌ای جدید بر افزایش شدت تنش‌ها میان حزب دموکرات اقلیم کردستان عراق و عناصر مسلح حزب کارگران کردستان ترکیه (پ ک ک) که در شهرهای شمال عراق در نزدیکی مرزهای ترکیه حضور دارند، حزب دموکرات به رهبری «مسعود بارزانی» برای دومین‌بار در کمتر از یک هفته به شدت به عناصر پ ک ک تاخت؛ عناصری که دولت اقلیم را به همکاری با ترکیه و توطئه علیه آنها متهم کرده است به ویژه که «نچیروان بارزانی»، رئیس اقلیم کردستان جمعه گذشته در سفر به آنکارا با مقامات ارشد ترکیه از جمله «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

در همین رابطه، بخش رسانه‌ای حزب دموکرات اقلیم کردستان روز گذشته بیانیه‌ای شدیداللحن صادر و آن را با این جمله آغاز کرد: «بردگی در دنیا به پایان رسیده اما در درون پ ک ک هنوز باقی مانده است.»

حزب دموکرات افزود: اغلب احزاب کُردی خطرات را درک می‌کنند و برای یافتن راهکار و ایجاد حمایت در تلاش هستند تا درد و رنجی به آنها و امت و وطن نرسد و دستاوردهای موجود حفظ شود لذا با دیدگاهی واقع‌بینانه با رویدادها و تحولات تعامل دارند نه همانند حزب کارگران ترکیه که به دلیل سیاست‌ اشتباهش، حتی مردم کردستان نمی‌دانند که این حزب چه می‌خواهد و چرا منجر به کشته شدن پسران و دختران کُرد می‌شود، همچنین نمی‌دانند چرا این حزب در مسیر مخالف جریان آب شنا می‌کنند؟

حزب دموکرات در ادامه بیانیه شدیداللحن خود خطاب به پ ک ک آورده است: شما می‌گویید که ارتش ترکیه برای نابودی کُردها آمده‌اند لذت در حفتانین، الزاب و خوکورک در برابر آنها مقاومت می‌کنید، آیا شما به سوال کُردهای حاضر در شمال و جنوب جواب داده‌اید که چرا ترکیه یک وجب وارد اراضی اقلیم کردستان نشده مگر هنگامی که شما میدان نبرد را رها کرده و گریختید؟ در حقیقت شما بهانه این حمله هستند و آنها را به اینجا کشاندید بلکه حتی شما تنها برای یک هدف اینجا هستید، آن هم آمدن تُرک‌ها به اینجاست.

این حزب در رابطه با سنجار افزود که این شهر بخش جدایی‌ناپذیری از اراضی اقلیم کردستان است و در همه مذاکرات با دولت‌های متوالی عراق بر این اصل اصرار ورزیدیم و بر این منوال ادامه خواهیم داد، اکنون شما در حال جدا کردن این منطقه از اقلیم کردستان هستید، به چه منطقی اهالی سنجار مشروعیت ندارند اما شما فراریان و پناهندگان از دیگر مناطق، مشروعیت دارید؟ بلکه شما هیچ مشروعیتی برای مداخله در امور اداری و نظامی اقلیم کردستان ندارید، اموری که تنها بخشی از وظایف انحصاری دولت اقلیم و وزارت امور پیشمرگه است.

در همین رابطه، «کامران مجید»، عضو حزب دموکرات در دهوک در گفت‌وگو با العربی الجدید تصریح کرد: پ ک ک خواهان توسعه‌طلبی در داخل اقلیم کردستان از طریق استقرار در مناطق جدید پس از تحمل خسارت‌های سنگین طی عملیات نظامی اخیر ارتش ترکیه است.

وی تاکید کرد: نیروهای پیشمرگه اجازه نخواهند داد تا از ثبات و امنیت مناطق بیشتری مورد تهدید قرار گیرد، اجازه نخواهیم داد تا پ ک ک به اتهام‌زنی خود به اقلیم در رابطه با همدستی و توطئه با ترکیه ادامه دهد چرا که اقدامات این حزب خود توطئه‌ای علیه مردم اقلیم کردستان است.

کامران جدید افزود: پ ک ک عنصری مطلوب در میان اهالی اقلیم کردستان نیست، این حزب باید بداند که حضورش در اقلیم غیر مشروع است و شهروندان اقلیم که به دلیل عملیات نظامی ترکیه کشته شدند، مسئولیت خون‌شان به گردن آنهاست چرا که این پ ک ک است که جنگ را به مناطق امن و مسکونی می‌کشاند.

این عضو حزب دموکرات اظهار داشت: حزب کارگران ترکیه پس از سفر نچیروان بارزانی به آنکارا شروع به تاختن علیه دولت اقلیم کرد و داستان‌های خیالی مبنی بر نظریات توطئه و اتهام‌زنی با سوء استفاده از احساسات و عواطف ملی مطرح کرد؛ این موضوعی است که همگان عادت کرده‌اند از این حزب بشنوند، حزبی که از زمان فرار از شهرهای مجاور ترکیه و قدم گذاشتن به اقلیم کردستان، مردم هیچ خیری از آن ندیدند.

در همین ارتباط، یک مسئول محلی شهر سنجار در گفت‌وگو با العربی الجدید تاکید کرد: حضور حزب کارگران کردستان و عناصر آن در سنجار و اطراف آن همچنان مانعی بزرگ در مسیر بازگشت اکثر آوارگان به این شهر به شمار می‌رود چرا که بسیاری از آوارگان از ترس عناصر پ ک ک نمی‌خواهند به سنجار بازگردند.

«اثیل النجیفی»، از رهبران جبهه نجات و توسعه عراق هم هفته گذشته نسبت به تداوم حضور پ ک ک در اراضی عراق هشدار داد و افزود این امر می‌تواند عراق را به سناریو مشابه سوریه و لیبی بکشاند.

ارتش ترکیه از اواسط ماه ژوئن گذشته در عمق ۴۰ کیلومتری عراق دست به عملیات موسوم به «پنجه ببر» برای تعقیب عناصر گروه تروریستی پ ک ک زده است؛ عملیاتی که خسارت‌های سنگینی به این حزب وارد و آن را وادار کرده به داخل شهرهای اقلیم کردستان در نزدیکی مرزها پناه ببرند.

عملیات زمینی ترکیه بر مناطق حفتانین و اطراف سوران، منطقه سیدکان، برادوست، الزاب و شمال و شرق دهوک متمرکز است اما حملات هوایی این کشور علاوه بر مناطق ذکر شده، سنجار، مخمور، زمار، العمادیه و کانی ماسی را هم هدف گرفته است.

در ژوئیه سال ۲۰۱۹، تنش میان دولت اقلیم کردستان و پ ک ک در پی اتهام‌زنی اربیل به عناصر این حزب مبنی بر دست داشتن در ترور معاون سرکنسول ترکیه در اربیل، افزایش یافت.