ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.08.2020, 17:19

توافق امریکا، فرانسه، عربستان در مورد تشکیل فوری «دولت بی‌طرف» در لبنان


میدل ایست نیوز: نشریه «الاخبار» چاپ بیروت به نقل از منابع سیاسی بلندپایه خبر داد که فرانسه پافشاری ای بر تشکیل دولت وحدت ملی ندارد و در کنار امریکا و عربستان بر ضرورت تشکیل فوری «دولت بی طرف» تأکید کرده است.

این نشریه که نزدیک به حزب الله لبنان است به نقل از «منابعی نزدیک به عربستان» افزود که  فرانسوی ها از ایده تشکیل دولت وحدت ملی عقب نشینی کرده اند و تشکیل چنین دولتی ناممکن است و مشکلات لبنان را پیچیده تر خواهد کرد.

براساس این گزارش به نقل از منابع سیاسی لبنانی، امریکا و فرانسه و عربستان از «نواف سلام»، نماینده سابق لبنان در سازمان ملل، به عنوان رئیس «دولت بی طرف» آینده سخن می گویند.

این گزارش تأکید کرده که احتمالا «میشل عون»، رئیس جمهوری لبنان با استفاده از اختیارات قانونی خود و بدون مهلت دادن به تشکل های سیاسی برای مشورت درباره معرفی نخست وزیر، رأسا در این باره تصمیم بگیرد چون کشور در وضعیتی نیست که حتی چند روز بدون نخست وزیر بماند و افزود که عون و داماد با نفوذ وی «جبران باسیل» با واگذاری نخست وزیری به نواف سلام مخالفتی ندارند اما موضع حزب الله و نبیه بری در این باره هنوز مشخص نیست.

در این گزارش آمده که همه انتظار سرنگونی دولت حسان دیاب را داشتند اما با انفجار بندر بیروت به نظر می آید که دو مسیر پیش روی دولت است:

- اجرای انتخابات پیش از موعد پارلمانی که اصلی‌ترین مانع اجرای آن نبود قانون انتخابات جدید است و اگر قرار باشد انتخابات بر اساس قانون سابق اجرا شود کشور درگیر همان حلقه سیاسی سابق می شود.

- تشکیل دولت جدید یا بازسازی نظام سیاسی کشور که لازمه اجرای این دومی هم بحث های مفصل و طولانی و پشتیبانی خارجی از نوع همان چیزی است که در میثاق طائف پیش آمد و چنین چیزی در حال حاضر عملی نمی نماید.

همزمان شبکه LBCI لبنان نیز خبر داد که نواف سلام گزینه اصلی جانشینی حسان دیاب است.

حسان دیاب شب گذشته در پی اعتراضات ناشی از انفجار بندر بیروت طی یک سخنرانی تلویزیونی استعفای دولتش را اعلام کرد.