ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 11.08.2020, 17:06

روسیه و آلمان؛ میدان‌دار دور تازه مذاکرات ایران و آمریکا؟


درحالیکه سخنگوی وزارت امورخارجه ایران رایزنی‌ها برای ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا با هدف توقف موقت تحریم‌ها را تکذیب کرده، وزیرخارجه روسیه تلویحا چنین روندی را تایید کرد.

سرگئی لاوروف امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مشترک با هایکو ماس، همتای آلمانی خود، گفت:

«ما پیشنهادهایی را ارائه کردیم که می‌تواند به ازسرگیری همکاری‌ها بین اعضای معامله هسته‌ای با ایران (برجام) کمک کند.

از موضوعاتی که روسیه و آلمان بطور فعالانه با همدیگر همکاری می‌کنند، می‌توانم به وضعیت پیرامون برجام برای حل‌وفصل برنامه هسته‌ای ایران اشاره کنم.

در این مورد ایده‌هایی وجود دارد که شرکای اروپایی ما پیشنهاد می‌کنند. روسیه هم به نوبه خود پیشنهادهایی را مطرح کرد که به عقیده ما به ازسرگیری همکاری همه اعضای برجام کمک می‌کند.

هنوز شانس برای حفظ برجام وجود دارد و نه تنها روسیه بلکه چین نیز در این زمینه فعال است و اعضای اروپایی برجام نیز برای حفظ این توافق تلاش می‌کنند.»

پیشتر وزیر امورخارجه روسیه اعلام کرده بود که مسکو با تمام توان برای حفظ توافق هسته‌ای با ایران که رییس‌جمهوری کنونی آمریکا به دنبال نابود کردن آن بوده، تلاش می‌کند.

گفتنی است در پی سفر اخیر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، به روسیه که در آن به گفته ظریف، وی حامل پیام مهمی بوده است؛ پوتین تماسی با ترامپ داشت که تحلیلگران سیاسی برآورد می‌کنند در جهت کاهش تنش میان ایران و آمریکا و حتی دریافت قول مساعدی برای باز شدن راه فروش بخشی از نفت ایران بوده باشد.

از سوی دیگر، آنطور که یک رسانه لبنانی هفته گذشته گزارش داده بود، در میان کشورهای اروپایی، آلمان‌ها به‌شکل جدی‌تری برای رساندن ایران و آمریکا به یک معامله هرچند موقت، تلاش می‌کنند که از این منظر هم، اظهارات لاوروف و تاکید ویژه وی بر نقش روسیه و آلمان برای احیای برجام واجد اهمیت می‌نماید.