ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 31.07.2020, 21:33

حمله به نیروگاه نطنز منشأ داخلی دارد


روزنامه همدلی:  پس از گذشت یک ماه از انفجار نطنز اصفهان و شک و شبهه در باره چرایی وقوع این اتفاق، دیروز رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس احتمال حمله پهپادی و موشکی و پرتاب بمب یا راکت به نیروگاه هسته‌ای نطنز را تکذیب کرد و گفت: «انفجار صرفا منشأ داخلی داشته که جزئیات آن را فعلا نمی‌توانم بگویم.» این در حالی بود که برخی افراد معاند و رسانه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مدعی حمله رژیم صهیونیستی به این تاسیسات بودند.

مجتبی ذوالنوری در مورد ماجرای نیروگاه نطنز اظهار کرد: «با بررسی‌هایی که انجام شده و بازدید میدانی که از محل حادثه داشتیم و طی ارتباطات‌مان با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد کل نیروهای مسلح، سازمان انرژی اتمی، سازمان پدافندی ارتش، وزارت اطلاعات و وزارت امور خارجه و همچنین هوا و فضای سپاه پاسداران، موضوع روشن شده، اما برای اعلام کردن محذور هستیم.»

این که جزئیات این حادثه اعلام نمی‌شود پیش از این نیز از سوی شورای عالی امنیت ملی گفته شده بود. این شورا تاکید کرده بود که علت اصلی این حادثه را می‌داند، ولی به دلایلی اطلاع‌رسانی نمی‌کند. با این وجود تا به حال شایعات مختلفی درباره وقوع این حادثه منتشر شده است. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: «آنچه مسلم است این‌که احتمال حمله پهپادی، موشکی و پرتاب بمب یا راکت از دید ما منتفی است و صرفا منشأ انفجار از طریق عناصری در داخل وجود دارد که چون موضوع در حال بررسی است جزئیات آن را بیان نمی‌کنم، البته ابعاد موضوع برای ما روشن شده است.»

تنها کمی بعد از وقوع حادثه در نطنز سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی از مشخص شدن علت اصلی حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن نطنز خبر داده بود. به گزارش نورنیوز، کیوان خسروی سخنگوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد: «بررسی‌های فنی و امنیتی انجام شده از سوی دستگاه‌های ذیربط، علت وقوع حادثه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن در نطنز را که بامداد پنج شنبه ۱۲ مردادماه به وقوع پیوست به صورت دقیق مشخص کرده است.»

او با اشاره به حضور و فعالیت کارشناسان بخش‌های مختلف مسئول ارزیابی و رسیدگی به حادثه در سایت نطنز که از اولین ساعات وقوع این رخداد انجام شد، خاطرنشان کرد: «فرضیه‌های مختلف در مورد علت این رخداد با واکاوی دقیق آثار، نحوه و میزان تخریب ایجاد شده بررسی و علت اصلی حادثه مشخص شده است. به دلیل برخی ملاحظات امنیتی علت و چگونگی بروز این حادثه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.»

او در پایان با تاکید بر محدود بودن خسارت وارد شده به سوله در دست احداث در مجتمع هسته‌ای نطنز اضافه کرد: «در محل وقوع حادثه هیچ‌گونه مواد هسته‌ای وجود نداشته و موضوع نشت مواد رادیو اکتیو در وقوع این رخداد کاملا منتفی است.»br>البته در ساعات ابتدایی این حادثه هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرده بود که این رخداد هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.
کمالوندی تاکید کرده بود: «از نظر احتمال ایجاد آلودگی نیز با توجه به غیر فعال بودن مجموعه ذکر شده جای هیچ‌گونه نگرانی نیست. یکی از سوله‌ها که دچار حادثه شد، سوله‌ای است که در فضای باز و فاقد مواد هسته‌ای بود که در واقع آلودگی هم ندارد.»

کمالوندی خاطرنشان کرد: «برخی شایعات از سوی رسانه‌های معاند در ارتباط با مسئله آلودگی مطرح شده است که به هیچ وجه صحت ندارد. این سایت غیر فعال بوده است و مواد رادیواکتیو در آن نبود و از نظر نیروی انسانی هم کسی حضور نداشته و تلفاتی نداشتیم البته خسارات مالی و مادی داریم که در حال ارزیابی هستیم.»