ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 31.07.2020, 21:46

بانک جهانی به ایران وام داد


شهروند: بانک جهانی از طریق سازمان بهداشت جهانی ۵۰‌میلیون دلار وام به ایران پرداخت کرد.به گزارش اقتصادنیوز موافقت با پرداخت این وام در خردادماه امسال اخذ شد. موافقت با این وام با وجود مخالفت آمریکا در هیأت‌مدیره بانک جهانی صورت گرفته است.بدین ترتیب ایران توانست رابطه مالی خود با بانک جهانی را به حالت عادی بازگرداند. این نخستین پروژه ایران بعد از ۱۵‌سال قطع همکاری مالی با بانک جهانی است. پروژه اخیر با هدف کنترل بیماری کرونا در بانک جهانی به تصویب رسیده‌ است.

۱۵‌سال محروم از وام

ایران سال‌هاست عضو بانک جهانی است اما به واسطه قطع یا نوسان در روابط سیاسی با دولت‌های سهامدار عمده این نهاد از ‌سال ۱۳۸۴ عملا هیچ وام جدیدی دریافت نکرده است. این درحالی است که ایران در طول تمامی این سال‌ها حق عضویت خود را پرداخت کرده اما نتوانسته از کمک‌های مالی این نهاد استفاده کند. در این مدت بانک جهانی کمک‌های فنی محدودی به ایران در برخی حوزه‌ها داشته است. تصویب پروژه ۵۰‌میلیون دلاری ایران در بانک جهانی علاوه بر تأمین اعتبار بخش بهداشت ایران در موقعیت حساس کنونی یک پیام سیاسی نیز دارد. پرداخت این وام درحالی صورت می‌گیرد که برخی کارشناسان می‌گویند پرداخت وام ۵۰‌میلیون دلاری به ایران درچنین وضعیتی می‌تواند یک موفقیت سیاسی به حساب آید.

اهداف ایران از وام ۵۰‌میلیون دلاری

ایران قصد دارد با استفاده از این منابع بخش بهداشت برای مقابله با بیماری کرونا را تقویت کند. تهیه تجهیزات و واکسن اهداف اصلی ایران در این پروژه هستند. مقام‌های وزارت بهداشت گفته‌اند اولویت در بخش تجهیزات مناطق فقیر و کمتر توسعه‌یافته کشور است.

مجوز آمریکا برای وام به ایران

گفته می‌شود با موافقت دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا«اوفک» وام ۵۰‌میلیون دلاری حدود دوهفته پیش به حساب سازمان بهداشت جهانی واریز شده است. در واقع از این مسیر تحریم‌های مالی ایران نیز دور زده است. ایران نیز فهرست درخواست‌های خود را برای سازمان بهداشت جهانی ارسال کرده است.

تجهیزات و واکسن آنفلوآنزا اقلام اصلی ایران

در فهرست درخواستی ارسال‌شده از سوی ایران به سازمان بهداشت جهانی گفته می‌شود در کنار تجهیزات واکسن آنفلوآنزا یکی از سفارش‌های خرید اصلی بوده است. آنفلوآنزای فصلی در ایران معمولا در پاییز شیوع پیدا می‌کند. در دوره گذشته نزدیک به ۱۸۰نفر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند. در‌ سال جدید با توجه به شیوع کرونا کنترل ویروس آنفلوآنزا اهمیت مصاعفی پیدا می‌کند؛ زیرا شیوع دو ویروس به‌طور همزمان علاوه بر فشار بالا بر بخش درمانی موجب نرخ بالای مرگ می‌شود.

آخر شهریور موعد تحویل سفارش ایران

مسئولان سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت ایران اعلام کرده‌اند از زمان واریز وجه و نهایی‌شدن فهرست سفارش‌های ایران دوماه زمان لازم دارند تا برگزاری مناقصه این درخواست‌ها را تهیه کنند. با توجه به زمان واریز وجه پیش‌بینی می‌شود اقلام مورد نیاز وزارت بهداشت تا پایان شهریور به ایران برسد.