ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 31.07.2020, 20:23

«مگاصیص»، فروشگاه بزرگ ایرانی در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا


بی بی سی: تاسیس یک فروشگاه بزرگ ایرانی به نام ‘مگاصیص ’ در کاراکاس، پایتخت ونزوئلا، خبرساز شده است.

این فروشگاه که زیر نظر سازمان اتکا و وابسته به وزارت دفاع ایران است، روز پنج‌شنبه ۳۰ ژوئیه افتتاح شد.

توییتر سفارت ایران در کاراکاس با انتشار عکس‌های روز افتتاح نوشته که این سوپرمارکت عظیم اولین فروشگاه ایرانی در آمریکایی لاتین و “قدمی تاریخی” برای تقویت روابط دو سویه با ایران است.

فروشگاه زنجیره‌ای اتکا، مالک مگاصیص، که در ایران به عنوان فروشگاه مخصوص نیروهای مسلح شناخته می‌شود، می‌گوید محصولاتش تولید داخلی ایران است.

مگاصیص نام روستایی کوچک در غرب ایران، در استان خوزستان است.

به گفته اتکا، افتتاح این فروشگاه در کاراکاس باعث شده تا ونزوئلا که در تحریم اقتصادی است، برای تامین کالاهای ضروری، از این پس به سراغ تاجران ایرانی بیاید و با این کار برای ایران “درآمدزایی ارزی” شود.

خبرگزاری بلومبرگ در ونزوئلا در گزارشی نوشت که صرفا افتتاح یک فروشگاه خبر باارزشی برای پوشش نیست؛ اما این فروشگاه را ایران تاسیس کرده؛ یکی از معدود کشورهایی که به نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا کمک می‌کند تا تحریم‌های آمریکا را دور بزند.

ایران و ونزوئلا در حال حاضر دو نقطه مشترک مهم دارند؛ هر دو تولید کننده نفت هستند و هر دو از سوی آمریکا با تحریم‌های شدیدی روبه‌‎رو هستند که وضعیت اقتصادی این دو کشور را دشوار کرده است.

عیسی رضایی، مدیر اتکا در مراسم گشایش فروشگاه در مصاحبه‌ با خبرنگاران گفت: “دست‌کم کشورهایی که اینچنین تحریم می‌شویم می‌توانیم بین خودمان مراوده داشته باشیم.”

آقای رضایی از مدیران معتمد نهادهای امنیتی در ایران است و مدتی هم مدیریت مالی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیای سپاه را به عهده داشته که بزرگ‌ترین پیمانکار نظامی در ایران است.

وال‌استریت ژورنال، چاپ نیویورک، در مقاله‌ای پیش از افتتاح فروشگاه به پیوندهای مگاصیص و نهادهای نظامی در ایران و ادعای “پولشویی” سپاه در دوران تحریم اشاره کرده بود.

رسانه‌های وابسته به دولت ونزوئلا از “سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیون دلاری” برای ساخت این فروشگاه و ایجاد “۱۰۰ شغل مستقل و ۴۰۰ شغل وابسته” در این پروژه گزارش کرده بودند؛ اما وب‌سایت افکتو کوکایو، که خود را مدافع روزنامه‌نگاری مستقل می‌داند، به پیوندهای این فروشگاه با نهادهای نظامی ایران و سمت آقای رضایی در سپاه اشاره کرده و گفته بود که سپاه در فهرست گروه‌های “تروریستی” دولت آمریکا است.

روابط ایران و ونزوئلا در چند ماه گذشته نزدیک‌تر از قبل شده و با وجود مخالفت آمریکا، مقام‌های ایران و ونزوئلا به مبادلات خود ادامه داده‌اند.

اواسط ماه مه، پنج نفتکش ایرانی که یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه سوخت و محصولات نفتی به ونزوئلا حمل می‌کردند، خبرساز شد. در حالی که احتمال داده می‌شد آمریکا این کشتی‌ها را متوقف کند، نفت‌کش‌ها بدون مشکل با اسکورت نظامی ونزوئلا وارد آب‌های این کشور شدند.

مقامات ایران و ونزوئلا و رسانه‌های دولتی دو کشور از این اتفاق به عنوان “پیروزی” در برابر تحریم‌های آمریکا و “قلدری” واشنگتن یاد کردند.