ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.07.2020, 20:35

«چالش» جدید انتشار عکس‌های سیاه و سفید


سمیه ملکیان | روزنامه‌نگار
روزآروز

۱. «چالش» جدید انتشار عکس‌های سیاه و سفید در اینستاگرام، به‌ویژه، برای افزایش آگاهی درباره میزان بالای زن‌کشی در ترکیه است.

۲. بنابر آمار گاردین، تنها در سال ۲۰۱۹، ۴۷۴ زن در ترکیه به قتل رسیده‌اند، علت عمده‌ قتل‌ها خشونت خانگی بوده. آماری که احتمالا در دوران کرونا و قرنطینه‌ خانگی بالاتر هم رفته. اما شروع اعتراضات گسترده به زن‌کشی بعد از ماجرای قتل پینار گولتکین بود.

۳. پینار، دختر ۲۷ ساله‌ای و دانش‌جویی بود که دوست‌پسر سابق‌اش، پیش‌از کشتن کتک‌اش زد، بعد خفه‌اش کرد و در نهایت بدن‌اش را توی سطل زباله سوزاند و با بتن پوشاند. قتل تکان‌دهنده‌ پینار زنان ترکیه را برای خون‌خواهی و مجازات جدی قاتل به خیابان‌ها آورد.اما این تمام خواسته‌ آن‌ها نبود.

۴. تظاهرات معترضان به خشونت علیه زنان که در پی قتل فجیح یک زن ۲۷ ساله به نام پینار دامنه‌دار شد، تلاشی است برای جلوگیری از دست‌اندازی نیروهای محافظه‌کار علیه «کنوانسیون استانبول» و اجرانشدن بخش‌هایی از آن ازسوی دولت اردوغان.

این کنوانسیون اروپایی در سال ۲۰۱۱ با عضویت ۳۴ کشور، چارچوب قانونی برای حمایت از قربانیان خشونت علیه زنان و پیگرد متخلفان پدید آورد. اما محافظه‌کاران و حزب حاکم ترکیه با بهانه‌ به‌خطرافتادن ارزش‌های خانواده به دنبال عقب‌نشینی دولت ترکیه از این پیمان‌اند.

۵. اما حالا ربط این پویش اینستاگرامی و اتفاقات ترکیه کجاست؟

کارزار #challengeaccepted یک کارزار قدیمی است که سال ۲۰۱۶ برای گسترش آگاهی درباره سرطان راه افتاد، اما هفته‌پیش استفاده تازه از این هشتگ را آنا پائولا پادرو، روزنامه‌نگار برزیلی، راه انداخت.

او زیر عکس سیاه‌‌وسفیدش با منشن کردن یکی‌از دوستان‌اش نوشته «چالش را قبول کردم» و از هشتگ #womensupportingwomen بهره‌گرفت.

مردم ترکیه هم هر روز عکس‌ قربانیان زن‌کشی را در اخبار حوادث روزنامه‌ها و تلویزیون و اینستاگرام و.. می‌بینند؛ عکس‌هایی که یا در چاپِ روزنامه‌ای سیاه‌سفید شده‌اند  یا در شبکه‌های اجتماعی با فیلتر سیاه و سفید منتشر می‌شوند.

۶. حالا زن‌ها برای اعلام هم‌بستگی با قربانیان، با این حرکت نمادین و انتشار عکس سیاه‌سفید، می‌گویند ممکن است قربانی بعدی خود ما باشیم.

۷. این توییت از یک بازیگر ترکیه‌ای است که می‌گوید: «قاتل پینار در میان ما است، در کنار ما، روی تخت‌خواب ما، در ایستگاه اتوبوس، یک قدم پشت سرمان... آن‌ها در جای دیگری نیستند، از آسمان نیفتاده‌اند، از فضا نمی‌آیند. به‌همین‌دلیل قتل‌های زنانه، قتل‌های نفرت‌انگیز سیاسی‌اند.»


تظاهرات زنان در ترکیه علیه قتل پینار گل‌تکین