ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 29.07.2020, 19:40

این بار شکست پدرش را پیدا می‌کند؟ / احمد زیدآبادی


ای کاش حسن روحانی به جای این همه سخنرانی‌های تکراری و پرطمطراق به طور مشخص می‌گفت که چه کسی این کشور را اداره می‌کند!

شاید وی پاسخ دهد که به فرض هم که مشخص شد، چه فایده‌ای برای شما دارد؟ راست می‌گوید! البته که فایدۀ چندانی ندارد! اما حداقل‌اش این است که می‌توان مسئولیت عواقب یک تصمیم خاص را متوجه عامل اصلی آن کرد!

باز هم ممکن است آقای روحانی پاسخ دهد که خب، حالا به فرض که این کار را هم کردید، چه سودی دارد؟ مگر کسی پاسخ‌گویتان است؟ بله سودی ندارد و این را خودمان هم می‌دانیم اما با این همه، از سر کنجکاوی هم شده، دوست داریم بدانیم در این بلبشوی تصمیم‌گیری چه کسی مشخصاً مسئول چه کاری است.

مثلاً همین برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم. شخص روحانی گفته است باید برگزار شود اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. دیگران هم از برخی مقام های دولتی گرفته تا بعضی مراجع و وعاظ و مداحان و امامان جمعه هر کدام به فراخور حال خود نظری داده‌اند. آنچه مسلم به نظر می‌رسد این است که مراسم عزاداری خواه ناخواه برگزار می‌شود. این کار طبعاً عواقبی دارد. منظورم این است که سبب شیوع بیشتر کرونا می‌شود و یا به فرض نمی‌شود.

اما اصلاً مشخص نیست که پیامدش را به پای چه کسی باید نوشت. اگر عزاداری‌ها سبب شیوع بی‌رویۀ کرونا شود، از شخص روحانی گرفته تا دیگر کسانی که بر انجام آن پافشاری می‌کنند، به طور قطع خواهند گفت که تقصیری متوجه آنها نیست بلکه تمام تقصیرات متوجه دیگران بخصوص عزادارانی است که  شرایط مورد تأکید آنها مثل زدن ماسک و حفظ فاصلۀ فیزیکی را رعایت نکرده‌اند!

اما اگر به فرض عزاداری‌ها تأثیر چشمگیر و تعیین‌کننده‌ای بر گسترش کرونا نداشته باشد، ناگهان از هر سو هزاران مدعی پیدا خواهد شد تا به قول خود چنین موفقیت بزرگی  را به پای کرامت و درایت و آگاهی و بصیرتِ خاص خود بنویسند و تا می‌توانند مخالفان برگزاری مراسم را شماتت و سرزنش کنند!

ظاهراً مسئولان کشور ما اصرار دارند تا مصداقِ ضرب‌المثلِ “پیروزی هزار پدر دارد، اما شکست یتیم است” باشند، اما فراموش کرده‌اند که این ضرب‌المثل در دوران انقلاب در صنعت رسانه‌ای دیگر جواب نمی‌دهد و افکار عمومی از زیر سنگ هم که شده، پدر شکست را پیدا می‌کنند و مُهر آن را بر جبین‌اش می‌نشانند.

عجالتاً اینکه ما فعلاً حسن روحانی را مسئول عواقب برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم می‌دانیم چون او علاوه بر آنکه از برگزاری مراسم جمعی به طور علنی دفاع کرده، ناسلامتی شخص اول اجرایی کشور هم محسوب می‌شود و اگر نخواهد مسئولیت برگزاری یا عدم برگزاری یک مراسم مذهبی را بپذیرد، دیگر چه فرقی با بقال سر کوچۀ ما دارد؟