ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.07.2020, 12:33

کرونا جان استاد هنر قلمزنی در اصفهان را گرفت


ایرنا - مهدی ذوفن هنرمند پیشکسوت قلمزنی و قلم‌گیری اصفهان در سن ۹۰ سالگی و بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت و این خطه یکی دیگر از سرآمدان عرصه فرهنگ و هنر خود را از دست داد.

مهدی ذوفَن، فرزند حسن علی ذوفن استاد شهیر قلمزنی اصفهان بود که در زمستان سال  ۱۳۰۹ در اصفهان به دنیا آمد و پس از ۹۰ سال زندگی هنرمندانه بدلیل ابتلا به بیماری کرونا در تهران درگذشت و در قطعه نام‌آوران باغ رضوان اصفهان به خاک سپرده شد.

مهدی، نزدیکترین فرزند به پدرش از حیث هنر و سلوک بود که از پنج سالگی به کارگاه پدرش می‌رفت و شاگردی می‌کرد؛ او در سال ۱۳۳۰ به سربازی رفت و در سال ۱۳۳۳ ازدواج کرد؛ مهدی ذوفن با تشویق استادش مدتی به کار نقاشی و قلمزنی پرداخت اما تشویق استاد بهزاد باعث تصمیم جدی او در ادامه راه قلمزنی شد.

پدر مهدی ذوفن، کارگاه بزرگی داشت که در آن ظروف، گلدان‌ها و شمعدان‌های نقره برای اهدا به دولت‌های خارجی ساخته می‌شد؛ استاد حسین بهزاد وقتی طراحی‌های او را دید به وجد آمد و او را به هنر روی مس تشویق کرد؛ او ابتدا به قلمزنی روی آورد و پنجه‌هایش تیز و سبکبال بودند اما پس از مدتی به سبک قلم گیری روی آورد و در پی طرح‌های نو بود؛ در سبک قلم‌گیری بر روی مس، ضربه نمیزنند بلکه قلم بر آن بی وقفه می‌رقصد.

مهدی ذوفن مانند پدرش معتقد بود که قلمزن باید خلاق باشد و اینگونه بود که بیش از ۲۰۰ اثر فاخر از خود به یادگار گذاشت که از مهمترین آنها می‌توان به تزیین درهای حرم  امام رضا اشاره کرد.