ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 26.07.2020, 8:55

نماینده پیشین مجلس: غرب‌گراها مانع قرارداد با چین بودند


نماینده پیشین مجلس: غرب‌گراها مانع قرارداد با چین بودند، حاکمیت تصمیم گرفت لاریجانی را برای مذاکره به پکن بفرستد

۱. جواد جمالی، نایب‌ کمیسیون‌امنیت‌ملی در مجلس قبلی، گفته پایه قرارداد ۲۵ساله ایران و چین در سفر رئيس‌جمهور چین به ایران ریخته‌شده اما سفت نشده‌بود و چون عواملی در حاکمیت با قرارداد ایران ۲۵ساله با چین، مخالف بودند، حاکمیت تصمیم گرفت علی لاریجانی، رئیس‌مجلس وقت، را به چین بفرستد.

البته جمالی گفته: «نمایندگان مجلس دهم کاملا در جریان جزئیات قضیه» نبودند و در این حد می‌دانستند «قرار است دوطرف در همه زمینه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، تجاری وآموزشی، سایتک، فنآوری و استفاده از پول ملی هم‌کاری‌های گسترده داشته باشند.»

۲. از این نماینده پیشین مجلس پرسیده‌شده اگر نمایندگان مجلس کلیات را می‌دانستند، چرا به مردم اطلاع ندادند، و او پاسخ داده: «هنوز قضیه تمام نشده بود و در مرحله کارشناسی بود؛
چه کسی وقتی کاری در مرحله مقدماتی است چنین کاری می‌کند؟ ممکن بود مسائل امنیتی داشته باشد؛ بحث کارشکنی آمریکا و داخلی‌ها نیز مطرح بود.»

۳. جمالی درباره علت بسته‌شدن چنین قراردادی گفته: «با این هم‌کاری هم ما اطمینان داشتیم در درازمدت خریدار نفت داریم و هم چینی‌ها به عنوان کشوریْ در حال پیشرفت، مطمئن‌اند برای درازمدت فروشنده [نفت] دارند.»

او افزوده: «چینی ها نشان دادند در هم‌کاری‌های سیاسی در شورای امنیت و شورای حکام [آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] قابل اعتمادند؛ در موقعی که کسی حاضر نبود نفت ما را بخرد چینی‌ها خریدند و ما روابط کشتیرانی با چین نیز

برگرفته از گفت‌وگوی وب‌سایت عصر ایران با جمالی