ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 23.07.2020, 21:25

رهگیری هواپیمای مسافربری ماهان از سوی جنگنده ناشناس


نزدیک شدن یک فروند هواپیمای جنگنده ناشناس به هواپیمای مسافربری خطوط ماهان و مانورسریع خلبان هواپیمای ایرانی، موجب زخمی شدن تعدادی از مسافرین شد.

هواپیمای ایرانی با شماره پرواز۱۱۵۲ از تهران عازم بیروت پایتخت لبنان بود که پس از عبور هواپیمای جنگنده ناشناس از فاصله ایمنی استاندارد و نزدیک شدن به هواپیمای مسافری مجبور به تغییر وضعیت سریع شد.

با توجه به منطقه وقوع این رخداد و مکالمه خلبان جنگنده با خلبان هواپیمای ماهان گمانه هایی در مورد اسراییلی یا آمریکایی بودن هواپیمای جنگنده وجود دارد.

هواپیمای مسافربری ماهان در فرودگاه لبنان به زمین نشسته  مسافران  آسیب دیده  برای درمان به مرکز درمانی در بیروت منتقل شده اند.

خلبان هواپیمای ماهان: جنگنده ها آمریکایی بودند

خلبان هواپیمای ماهان اظهار داشت که جنگنده های متجاوز به پرواز ماهان، آمریکایی بودند.

به گزارش نورنیوز، بر اساس اعلام خلبان هواپیمای خطوط هوایی ماهان، دوجنگنده ای که این هواپیما در آسمان سوریه تهدید کرده اند آمریکایی بوده اند.

درگفت وگویی که خلبان هواپیمای ماهان  با خلبانان دو جنگنده برای اعلام هشدار جهت رعایت فاصله ایمن داشته است آنها خود را آمریکایی معرفی کرده‌اند.

در صورت تایید نهایی انجام این اقدام از سوی جنگنده های امریکایی انتظار می‌رود در اولین گام، اقدامات دیپلماتیک و حقوقی به منظور اعلام اعتراض رسمی جمهوری اسلامی نسبت به راهزنی هوایی جنگنده های ارتش تروریست آمریکا و تهدید جان مسافران پرواز مسافری انجام شود.

ایران: آمریکا مسئول هرگونه حادثه برای هواپیمای ماهان است

عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران پنجشنبه شب در مورد گزارش های منتشرشده در مورد نزدیک شدن چند جنگنده خارجی به هواپیمای ماهان بر فراز سوریه گفت که تهران، آمریکا را «مسئول» هرگونه حادثه برای این هواپیما می داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران  گفت: «جزئیات این حادثه در دست بررسی است و پس از تکمیل اطلاعات اقدامات لازم سیاسی و حقوقی به عمل خواهد آمد.»

وی افزود که سفیر ایران در سازمان ملل با آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد تماس گرفته و هشدار داده است که ایران، آمریکا را «مسئول» هر حادثه ای می داند که ممکن است در مسیر برگشت برای این هواپیما روی دهد.

مقامات آمریکا تاکنون واکنشی به گزارش های منتشرشده از نزدیک شدن چند جنگنده به هواپیمای ماهان بر فراز سوریه نشان نداده اند.

واشنگتن شرکت هواپیمایی ماهان را به حمایت «مالی، تجهیزاتی و تکنولوژیکی» از نیروی های سپاه پاسداران در سوریه متهم کرده است. ایالات متحده همچنین از سال ۲۰۱۱ میلادی این شرکت هواپیمایی را تحریم کرده است.