ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.07.2020, 20:12

ریاست بذرپاش بر دیوان محاسبات در میان اعتراضات


روزنامه شهروند

مهرداد بذرپاش، که نامزدی‌اش برای ریاست دیوان محاسبات کشور با مخالفت‌هایی روبه‌رو شده بود، روز چهارشنبه، اول مرداد با رأی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به این سمت انتخاب شد. بذرپاش توانست ۱۵۸ رأی موافق، از میان ۲۴۴ نماینده حاضر در نشست علنی مجلس، به ‌دست آورد. دیگر نامزد این پست، لطف‌الله فروزنده بود. آرای موافق بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات در مجلس یکدست اصولگرا نشان از اختلافات درونی اصولگرایان برای موافقت با مهرداد بذرپاش داشت.

نامزدی مهرداد بذرپاش برای ریاست دیوان محاسبات با مخالفت‌های بیرون از مجلس هم همراه شد؛ ازجمله احمد توکلی، نماینده پیشین مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با ارسال نامه‌ای به رئیس مجلس از او خواست در مورد انتخاب مهرداد بذرپاش به‌عنوان یکی از منتخبان ریاست دیوان محاسبات تجدید نظر کند و کمیسیون برنامه و بودجه را از ادامه بررسی صلاحیت او بازدارد. او در این نامه نوشت: «پذیرش داوطلبی آقای بذرپاش از اساس غیرقانونی است، چرا که تبصره ۱ ماده ۵۱ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید داوطلب باید حداقل ۲۰‌سال سابقه کار داشته باشد، درحالی ‌که سابقه کار نامبرده به ۱۷‌سال هم نمی‌رسد.»

یکی از انتقادها به نامزدی بذرپاش به این نکته برمی‌گردد که او دوران فعالیتش را در سازمان بسیج دانشجویی نیز به‌عنوان سابقه کار خود محسوب کرده است. احمد توکلی در این زمینه گفت: «قانون فرماندهی در بسیج دانشجویی و هر تشکل دانشجویی دیگر را اشتغال نمی‌شمارد و تنها برای جبران زحمات دانشجو کسر خدمت سربازی دارد.»

به نظر می‌رسد لابی برای ریاست بذرپاش پیش از آغاز به کار رسمی مجلس یازدهم شروع شده بود. روزنامه اعتماد هجدهم خرداد از «لابی‌ گسترده» بر سر نامزدی بذرپاش در مجلس خبر داده و نوشته بود که این «کرسی کلیدی و حساس» موجب شده «خُرده‌جریان‌های اصولگرای حاضر در ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان بار دیگر مقابل هم صف‌آرایی کنند.»

دیوان محاسبات کشور یکی از نهادهای مهم وابسته به مجلس شورای اسلامی و بازوی اصلی نظارتی قوه مقننه بر همه فرآیندهای مالی کشور است. رئیس این سازمان به پیشنهاد کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی و تصویب نمایندگان انتخاب می‌شود.

از شریف تا بهارستان

از پست‌های سابق مهرداد بذرپاش می‌توان به نمایندگی مجلس در دوره نهم، قائم‌مقامی بنیاد تعاون سپاه، ریاست سازمان ملی جوانان، مدیرعاملی سایپا و پارس‌خودرو اشاره کرد. او صاحب‌امتیاز روزنامه «وطن ‌امروز» نیز بود. مهرداد بذرپاش فعالیتش را با عضویت در بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در اوج اصلاحات آغاز کرد و برخوردهای او در آن زمان باعث شهرتش شد؛ شهرتی که راه را برای آینده او هموار کرد و پس از شهردار شدن احمدی‌نژاد، او به‌عنوان ریاست مشاوران جوان شهردار تهران منصوب شد.

با روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، بذرپاش هم ارتقا یافت و عهده‌دار مدیریت سایپا شد؛ مدیریتی که پس از پایان دولت بهار برای او دردسرساز هم شد. روزنامه ایران ‌سال ٩٥ در گزارشی نوشت: «صورت‌های مالی نشان می‌دهد مهرداد بذرپاش به‌عنوان مدیرعامل به همراه چهار عضو دیگر هیأت‌مدیره شرکت سایپا طی سال‌های ٨٧ و ٨٨ مبلغ ٦٠٠‌میلیون تومان پاداش دریافت کرده‌اند.» موضوعی که هرچند مهرداد بذرپاش آن را تکذیب کرد، اما تنها موضوعی نبود که درباره سوابق مدیریتی او مطرح می‌شد.

محمد اشرفی اصفهانی، رئيس هيأت بدوی رسيدگی به تخلفات اداری ‌سال ٩٤ از «سندسازی و زمین‌خواری» دو نماینده تهران خبر داد. او در صحبت‌هایش اطلاعاتی درباره مشاغل گذشته این دو نماینده داده بود که سایت بهارنیوز هم با بررسی سوابق نمایندگان تهران به این نتیجه رسید که اگر سمت‌های قبلی این دو نماینده یعنی «مدیر کل» و «رئیس سازمان» را ملاک قرار دهیم، به این اسامی برمی‌خوریم: «مهرداد بذرپاش، رئیس سازمان ملی جوانان در دولت دهم و حمید رسایی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم و مشاور وزیر.»

حالا باید شاهد تقابل دیوان محاسبات و دولت روحانی با حضور مهرداد بذرپاش باشیم.

جایگاه دیوان محاسبات کشور در قانون اساسی نشان می‌دهد که ریاست آن برای مجلس چه اهمیتی دارد. این سازمان به‌عنوان مهم‌ترین بازوی نظارتی مجلس در بحث‌های مالی و اداری شناخته می‌شود. این دیوان به کلیه حساب‌های وزارتخانه‌ها، موسسات، شرکت‌های دولتی و سایر دستگاه‌هایی که به نحوی از انحا از بودجه کل کشور استفاده می‌کنند، به ترتیبی که قانون مقرر می‌دارد، رسیدگی یا حسابرسی می‌کند تا هیچ هزینه‌ای از اعتبارات مصوب تجاوز نکرده و هر وجهی در محل خود به مصرف رسیده باشد.

دیوان محاسبات حساب‌ها، اسناد و مدارک مربوط را برابر قانون جمع‌آوری و گزارش تفریغ بودجه هر ‌سال را به انضمام نظارت خود به مجلس شورای اسلامی تسلیم می‌کند. درواقع دیوان محاسبات دادگاه مجلس است و می‌تواند در کلیه امور مالی کشور تحقیق و تفحص کند. ریاست این دیوان پیش از این بر عهده عادل آذر بود که استاد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس است و پیش از آن هم مدت‌ها ریاست سازمان آمار کشور را بر عهده داشت؛ دیوانی که حالا نمایندگان ترجیح داده‌اند چهره‌ای سیاسی با سوابقی کم را در رأس آن قرار دهند.