ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 21.07.2020, 9:42

رهبران اروپا سرانجام بر سر بودجه بازسازی اقتصادی توافق کردند


بی بی سی: رهبران اتحادیه اروپا پس از چهار شب مذاکره در بروکسل، بر سر یک بسته عظیم بازسازی اقتصادی برای ترمیم اثرات شیوع ویروس کرونا توافق کردند.

۲۷ کشور اتحادیه اروپا بر سر ارائه یک بسته کمک‌های مالی به ارزش ۷۵۰ میلیارد یوررو (معادل ۸۵۹ میلیارد دلار) برای مقابله با تاثیرات اقتصادی این بیماری توافق کردند.

هر چند هنوز جزئیات این توافق به بیرون درز نکرده است اما امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت “این یک روز تاریخی است”.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا اولین نفری بود که در توییتی از این توافق خبر داد.

او همچنین این توافق را “سرنوشت‌ساز” خواند و آن را نشان‌دهنده “مسئولیت جمعی” و “اعتقاد به آینده مشترک” خواند.

بر اساس سندی که خبرگزاری فرانسه مشاهده کرده است، یکی از بخش‌های اصلی این توافق، برنامه کمک مالی به ارزش ۳۹۰ میلیارد یورو به کشورهایی است که بر اثر شیوع شدید کرونا با آسیب فراوانی روبرو شدند.

این مذاکرات در حالی برای چهار روز به طول انجامید که تنها برای دو شب برنامه‌ریزی شده بود.

در ۲۰ سال گذشته این طولانی ترین‌نشست اتحادیه اروپا به شمار می‌رود که چهار روز و حدود ۹۰ ساعت به طول انجامید. مذاکرات سال ۲۰۰۰ در شهر نیس فرانسه، پنج روز طول کشید.

کشورهای عضو اتحادیه بر سر این تصمیم به دو دسته تقسیم شده بودند: یک دسته کشورهایی که از کرونا به شدت خسارت دیده بودند و دیگری کشورهایی که نگران هزینه بازسازی اقتصادی بودند.

سوئد، دانمارک، اتریش و هلند، در کنار فنلاند، کشورهایی به شمار می‌رفتند که درباره میزان و چگونگی تخصیص‌ بودجه اتحادیه برای ترمیم اقتصادی دیگر کشورها ابراز نگرانی می‌کردند.

شیوع ویروس کرونا به اقتصاد تمامی ۲۷ کشور عضو اتحادیه آسیب فراوان زده در حالی که تعدادی از کشورهای جنوب اروپا حتی قبل از این بحران هم با مشکل بدهی خارجی مواجه بودند.

اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، خواستار اختصاص ۷۵۰ میلیارد یورو (معادل ۶۷۰ میلیارد دلار) به بازسازی اقتصادهای اروپایی آسیب دیده از “بحران بی سابقه” ویروس کرونا شده و طرح این پیشنهاد را “لحظه ای تاریخی برای اروپا” توصیف کرده بود.

با افزودن ۷۵۰ میلیارد یورو به بودجه ۱.۱ تریلیون یورویی اتحادیه اروپا برای سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷، کمیسیون اروپا ۱.۸۵ تریلیون یورو در اختیار خواهد داشت تا به گفته خانم فون درلاین بتواند “اقتصادهای ما را به تحرک مجدد در آورد و متضمن آن باشد که اروپا به پیش خواهد تاخت.”

با افزودن بسته اولیه نجات اقتصادی شامل ۵۴۰ میلیارد یورو، کل بودجه کمیسیون برای این دوره به ۲.۴ تریلیون یورو افزایش خواهد یافت.