ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.07.2020, 22:37

جاوید مرتضی‌اوغلو‌ هنرمند ایرانی ساکن استانبول به کرونا مبتلا شد


جاوید مرتضی‌اوغلو‌ موسیقی‌دان ایرانی ساکن استانبول به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان و در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده است.

رسانه‌های ترکیه روز دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ گزارش دادند که آزمایش کرونای جاوید مرتضی‌اوغلو‌ چهار روز پیش مثبت اعلام شده بود و او هم‌اکنون در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی «اوک‌میدانی» (okmeydanı) در استانبول در بخش مراقب‌های ویژه بستری شده است.

نام واقعی این هنرمند ایرانی «جاوید فخیم قنبرزاده» است و ۵۸ سال دارد. او در چرنداب تبریز به دنیا آمده و از پیروان طریقت اهل حق (یارسان) است. علاوه بر موسیقی، به فلسفه نیز علاقه دارد.

سال‌ها پیش در باکو در کنسرواتور موسیقی تحصیل کرد و پس از بازگشت به تبریز با وجود فضای هنری و سیاسی بسته ایران به فعالیت خود ادامه داد. دو آلبوم و ویدیو کلیپ به زبان ترکی آذربایجانی با نام‌های «روزهای خوش» و «ساکت نمی‌شوم» منتشر کرد. در همین دوره کتابی نیز با عنوان «صدو یک نفس» به چاپ رساند.

مرتضی‌اوغلو در تبریز سندیکای هنرمندان موسیقی را پایه گذاشت و مدتی نیز رئیس آن بود اما اندکی بعد زیر فشار حکومت فعالیت این سندیکا به حال تعلیق درآمد. درخواست‌های مکرر او برای برگزاری کنسرت نیز از سوی اداره ارشاد استان رد شد.

مرتضی‌اوغلو ناگزیر به ترک کشورش و اقامت در ترکیه شد. در یکی از مصاحبه‌هایش در استانبول گفته است: «مقام‌های ایران از مهاجرت و خروج او از کشور پشتیبانی می‌کردند نه از هنرش». علاوه بر هنر و فعالیت‌های موسیقیایی، تعلق‌ او به طریقت اهل‌حق، منشا بدرفتاری حکومت و عواملش با او بود.

جاوید مرتضی‌اوغلو در ترکیه به خاطر اجرای موسيقی‌های اهل حق نیز  شهرت دارد.