ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 30.06.2020, 10:24

بازداشت علیرضا جاپلقی، پارکورکار جنجالی ایران در ترکیه


علیرضا جاپلقی پارکورسوار جنجالی ایرانی که بخاطر فیلم با یک دختر بالای ساختمان‌هایی در تهران بازداشت شده بود بعد از آزادی از ایران به ترکیه فرار کرد.

علیرضا جاپلقی دیروز فیلمی را انتشار داد که در آن همراه برادرش داخل ماشین پلیس ترکیه نشسته بود. او گفت که از مرز زمینی به ترکیه رفته است که ارتش او را بازداشت کرده و تحویل پلیس داده است. جاپلقی عنوان کرد نمی‌داند او و همراهش را که در تصویر مشخص بود برادرش است به کجا می‌برند.

از روز گذشته خبر دستگیری علیرضا جاپلقی جوان پارکورکار ایرانی در رسانه‌های داخلی و خارجی خبر ساز شده است و تا امروز هیچ یک از مقامات امنیتی در این باره اظهارنظری نکرده بودند و گمانه‌های مختلفی درباره علت دستگیری وجود داشت. او در پیام‌ها و تصاویری که فرستاده، گفته است در پادگانی در مرز وان نگهداری می‌شود.

برخی علت دستگیری وی را به خاطر انتشار تصاویر و ویدیو‌های غیرمتعارف در فضای ایسنتاگرام به همراه دختر رقصنده و پارکورکار اینستاگرامی اعلام کردند و برخی نیز دلیل بازداشت وی را به خاطر فراری بودن پدرش عنوان کردند.

علیرضا جاپلقی کیست؟

رکنا نوشت: علیرضا جاپلقی متولد ۷ شهریور ۱۳۷۱ در تهران است که در حرفه ورزشی پارکور فعالیت دارد و البته علاقه بسیاری به بازیگری در سینمای هالیوود دارد. زندگی حرفه‌ای خود را با ژیمناستیک شروع کرد و حالا از چهره‌های جنجالی و خاص فضای مجازی در خلق صحنه‌های هیجانی در ارتفاع است.

وی ۱۶ ساله بود به ورزش علاقه نشان داد و به پیشنهاد پدرش وارد رشته ژیمناستیک شد تا انرژی نهفته خود را تخلیه کند. اما در این حین با دوستی بنام محمد عدالت با رشته ورزشی پارکور آشنا شد و کم کم تمرینات خود را به سمت این رشته ورزشی برد.

در اولین روز‌های تمرین خارج از باشگاه و در پارک بعد از انجام یک حرکت اکروباتیک بخاطر برخورد شدید سر با زمین در حین انجام فن پارکور حافظه کوتاه مدت خود را از دست داد و حتی مسیر تحصیلی اش نیز مختل شد.

مهاجرت از ایران

خرداد ۱۳۸۹ درست زمانی که علیرضا جاپلقی ۱۸ ساله و منتظر اعزام به خدمت سربازی بود به طرز کاملا مرموز و بی سرو صدا پدرش در بیست و هشتمین سال خدمت خود ناپدید شد. تلاش‌ها برای پیدا کردن این افسر مبارزه با مواد مخدر بی نتیجه ماند و هنوز هم پرونده قطور او باز می‌باشد.

بعد از ماجرای پدر و سرخوردگی شدید و مشکلات در اخذ پایان خدمت بصورت غیرقانونی از مرز ماکو به ترکیه رفت و مدتی آرزو‌های خود را در این کشور دنبال کرد. او، اما با نتیجه نرسیدن فعالیت اش دوباره به ایران بازگشت.

بعد از عدم کسب موفقیت حرفه‌ای در رشته پارکور فعالیت خود را به ارتفاع برد و از مهر ماه ۱۳۹۷ با ضبط ویدیو‌هایی از پارکور در ارتفاع به شدت مورد توجه قرار گرفت.

اواخر اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ بعد از انتشار چندین ویدیو کلیپ از کار‌های خارق العاده خود در ارتفاع به همراه یک دختر او را به دردسر انداخت در نهایت بنا برگفته برادرش با مراجعه ماموران امنیتی به خانه بازداشت شد.

پارکور چیست؟

پارکور ورزشی است که در آن حرکات عبور از موانع تمرین می‌شود. این ورزش از تمرین عبور از میدان موانع نظامی سرچشمه گرفته است. در این روش ورزشکار سعی می‌کند به سریع‌ترین و موثرترین شکل و بدون استفاده از وسایل کمکی از یک نقطه به نقطه دیگر برسد.

ورزش پارکور شامل حرکاتی مانند دویدن، جهیدن، بالا رفتن از اشیاء، معلق شدن، غلت خوردن و ... است. پارکور را هم به تنهایی و هم همراه با افراد دیگر می‌تواند انجام داد و معمولا هم در فضای شهری انجام می‌شود؛ هرچند که در هر جایی می‌توان آن را تمرین کرد. عده‌ای پارکور را یک هنر‌های رزمی بدون مبارزه می‌دانند.

در پارکور ورزشکار باید یک مسیر را با روش‌های ابداعی خودش طی کند و همچنین گاهی بهترین مسیر را هم محاسبه کند و با انجام حرکات ورزشی و عبور از بالا، پایین و میان اجسام به مقصد برسد.

بسیاری ریشه پارکور در اروپای غربی را در نتیجه فعالیت‌های جرج هربرت در دوران جنگ جهانی اول می‌دانند. او با الگو گرفتن از بومیان آفریقا حرکاتی ورزشی را طراحی کرد. اما ورزش پارکور به شکل کنونی را دیود بِل فرانسوی در سال ۱۹۸۸ ابداع کرد، اما از اواخر دهه نود بود که محبوب شد و در فیلم‌ها، مستند‌ها و بازی‌های ویدئویی متفاوت از آن استفاده شد.