ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 25.06.2020, 10:34

میزان آتش سوزی درجنگل ها و مراتع کشور ۲.۵ برابر شد


ایرنا- رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: امسال۸۰۰ مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

مسعود منصور روز پنجشنبه در حاشیه عملیات غرس نهال به یاد البرز زارعی که چند روز پیش به دلیل سانحه سوختگی حین عملیات اطفای حریق در منطقه دیل گچساران جان باخت اظهار داشت: هشت هزار هکتار از جنگل ها و مراتع کشور در این آتش سوزی ها درگیر حریق شده است.

وی بیان کرد: ۸۰درصد از آتش سوزی های عرصه های طبیعی امسال در مراتع ایران رخ داده است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: ۶ مورد از آتش سوزی های سال جاری در جنگل ها و مراتع کشور به دلیل سخت گذر بودن منطقه محل وقوع چند روزطول کشیده و بقیه در همان روز نخست مهار شده است.

منصور افزود: به جز ۲ مورد حریق که بر اثر صاعقه بوده بقیه آتش سوزی های امسال به دلیل عوامل انسانی رخ داده است.

وی ابراز داشت: خاموش نشدن کامل بقایای آتش روشن شده از سوی گردشگران در جنگل ها، اختلاف های محلی و آتش زدن پسماند مزارع کشاورزی از عوامل مهم آتش سوزی های امسال در عرصه های طبیعی کشورمان بوده است.

منصور تصریح کرد: چند نفر از عوامل آتش سوزی های عمدی در کشور شناسایی و دستگیر شده اند که پرونده آنان در دست بررسی است.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از خریداری ۱۱ دستگاه بسکت حمل آب بالگرد برای انجام عملیات اطفای حریق در جنگل ها و مراتع کشور خبر داد.

وی برگزاری دوره آموزشی اطفای حریق برای مدیران منابع طبیعی ۱۱ استان زاگرس را از دیگر اقدامات برای کاهش خسارت های آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور عنوان کرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تصریح کرد: تامین و توزیع تجهیزات اطفای حریق نظیر دستگاه های دمنده از دیگر اقدام ها برای اطفای حریق زودهنگام در جنگل ها و مراتع ایران در سال جاری است.

منصور آزمایش موفقیت آمیز محلول پیشگیری از گسترش اطفای حریق را از خبرهای خوش برای کاهش خسارت های آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کشور ذکر کرد.

وی عنوان کرد: با تامین اعتبار انجام شده از سوی دولت مشکل اعزام بالگرد به محل آتش سوزی ها در عرصه های طبیعی مرتفع شده است.

وی هدف خود از سفر به گچساران را دیدار با خانواده زنده یاد البرز زراعی و حضور بر روی آرامگاه او ذکر کرد.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تاکید کرد: مسئولان قدردان این هموطنان با غیرت هستند.

وی  افزود:برای احقاق حق این ایثارگر و پیگیری انتصاب شهید راه خدمت به او از همه ظرفیت های قانونی استفاده می کنیم.

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری عنوان کرد:مرکزی در سازمان جنگل های کشور به نام این جان باخته ایثارگر نامگذاری شده است.

البرز زارعی طبیعت دوست ۳۸ ساله گچسارانی روز دوازدهم خرداد  در حین عملیات اطفای منطقه دیل دچار سانحه سوختگی شد.

این کوهنورد پس از چند روز بستری روز بیست و نهم خرداد در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان جان باخت.