ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.06.2020, 18:48

تفاوت درخواست "دادگاهی شدن" وزیر کشور در دو مجلس


امتداد، سعید گیتی آرا:

تفاوت درخواست “دادگاهی شدن” وزیر کشور در دو مجلس فعلی و سابق/ امروز به خاطر موضوع بدحجابی، در مجلس پیشین به دلیل اهمال در تامین امنیت معترضان!/ خیال رحمانی فضلی آسوده است

امروز روز خوبی برای وزیر کشور دولت روحانی نبود. چرا که در حاشیه حضورش در مجلس با حملات لفظی برخی نمایندگان مواجه شد. البته رحمانی فضلی به این هجمه ها عادت دارد و خیالش هم آسوده است. همین پارسال بود که او پس از اعتراضات آبان ماه که جرقه هایش از گران شدن قیمت بنزین خورد، مورد انتقاد قرار گرفت و حتی تا پای استیضاح هم پیش رفت. اما به ناگهان همه انتقادها خاموش شد و آقای وزیر نیز خوشحال تر از همیشه در مقام خود باقی ماند.

این بار اما انتقادات درباره مسائل دیگری بالا گرفته و منتقدین نیز از جناح دیگری هستند. دغدغه اصلی منتقدین امروز رحمانی فضلی موضوع حجاب بود! اگر وزیر کشور سال گذشته از سوی نمایندگان اصلاح طلب مجلس و برخی منتقدین به “اهمال” در برابر اقدامات ماموران نیروی انتظامی و همچنین کوتاهی در برابر” تامین امنیت جانی معترضین” متهم شده بود و توانست بدون کمترین دردسری به کار خود ادامه دهد، ولی این بار جایگاه منتقدین و موارد انتقادی از او تغییر کرده اند.

نمایندگان تازه مجلس که به دلیل “کاهش مشارکت عمومی” در انتخابات اسفند سال گذشته به بهارستان راه یافتند، دغدغه های دیگری دارند. شاید دغدغه اصلی آنها همانطور که در دو ماه گذشته نیز به نمایش گذاشته شده، حمله لفظی به دولت، تغییر اسامی برخی مراکز و موضوع بدحجابی در کشور باشد. چنانچه امروز نیز نماینده رشت خطاب به وزیر کشور گفته است: «باید دادگاهی شوید، چرا زنان بدون روسری در خیابان هستند؟»

این نماینده همچنین خواهان برخورد با کسانی شده که به زعم او “بدحجاب” تلقی می شوند. محمدرضا احمدی خطاب به رحمانی فضلی گفته است:« امروز بسیاری از افراد در شهرها بدون حجاب، روسری و پوشش اولیه و امکانات اولیه قدم می‌زنند، آقای وزیر من و شما باید پاسخ شهدا را بدهیم.»

این مساله تفاوت دغدغه های مجلس اصولگرا را نسبت به “مجلس قبل” بازگو می کند. هرچند اصلاح طلبان در مجلس دهم نیز در اقلیت بودند، ولی یکدست شدن اصولگرایان در مجلس فعلی باعث شده تا مطالبات جناحی در اولویت “طرح “قرار گیرند و مطالبات اصلی مردم کمتر مطرح شود. برای نمونه، همین چند روز پیش بود که تغییر نام “فرودگاه مهرآباد تهران” طی طرحی “دوفوریتی” در مجلس مطرح شد. این درحالی بود که نمایندگان پیشتر در اظهارنظرهای مختلف گفته بودند که پیگیری مطالبات مردم از اولویت های آنها در مجلس یازدهم است.

لذا با اینکه انتقادات دیگری هم در جلسه امروز مجلس با حضور وزیر کشور مطرح شد. اما اصلی ترین این انتقادات به حوزه فرهنگ بازمی گشت. قبل از انتخابات نیز برخی کارشناسان پیش بینی کرده بودند که مهم ترین دغدغه مجلس یازدهم، رویارویی سیاسی با دولت و اقدامات ایذایی در حوزه فرهنگ خواهد بود.

اما شاید یکی از جالب ترین انتقادات به رحمانی فضلی به “انتقاد نماینده گرمسار” مربوط شود. او با بیان اینکه “بنزین باید گران می شد و در این شکی نبود”، گفت: «آقای وزیر کشور باید در دادگاه محاکمه شود مگر ما شوخی داریم؟ آقای وزیر آمار کشته‌ها و خسارت اقتصادی زیاد است. چرا کسی به وزیر کشور نمی‌گوید جواب دهد.» این نماینده محترم ظاهرا نمی داند که قبلا نمایندگان زیادی در مجلس دهم و حتی بیرون از آن همین سوال را از وزیر کشور پرسیده بودند و در گامی فراتر طرح استیضاح او را روی میز هیأت رئیسه گذاشتند، اما درنهایت مجبور شدند این موضوع را پیگیری نکنند.

رئیس جمهور نیز نشان داده که تمایلی به تغییر وزیر کشور خود ندارد. زیرا اگر چنین بود موارد زیادی را می توان نام برد که “آقای وزیر” باید به خاطر آنها برکنار و یا استیضاح می شد. یکی از این موارد، موضوع ردصلاحیت کاندیداهای شاخص اصلاح طلب در انتخابات اخیر مجلس از سوی هیأت های اجرایی وزارت کشور بود که در کمال ناباوری، آقای روحانی حتی یک سوال هم در این باره از وزیر کشور خود نپرسید.

به نظر می رسد آقای رحمانی فضلی جایگاه خود را محکم تر از این بداند که بخواهد برای حفظ آن به هر انتقادی پاسخ دهد. از سوی دیگر نیز ممکن است برخی نمایندگان امروز مجلس با این تصور منتقد شده باشند که رحمانی را وزیر نزدیک به لاریجانی می دانند. ولی آنچه مسلم است منتقدین کنونی وزیر کشور، مشابه اسلاف خود سکوت اختیار می کنند. سکوتی که نه از رضایت بلکه از روی ناچاری است. ضمن اینکه وزیر کشور پیش تر نیز حُسن نیت خود را به اصولگرایان نشان داده است.