ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 23.06.2020, 8:47

سوزان رایس: نژادپرستی ننگین محور دولت دونالد ترامپ است


سوزان رایس مشاور سابق امنیت ملی در دولت باراک اوباما در مصاحبه‌ای، محور دولت دونالد ترامپ را نژادپرستانه خواند. سوزان رایس با انتقاد از برکناری کارکنان رده های بالا و سیاهپوست  دولت فدرل آمریکا در دوره ریاست جمهوری ترامپ، گفت که دولت ترامپ دارای “هسته نژادپرستانه” است و سناتورهای حامی وی نیز از جمله «زباله دان های تاریخ» هستند.

سوزان رایس که همچنین نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل بود در مصاحبه با شبکه خبری”ام اس ان بی سی” در خصوص استعفای «مری الیزابت تیلور» عالیرتبه‌‌ترین مقام سیاهپوست دولت ترامپ در اعتراض به نگرش رئیس‌جمهور آمریکا در بحث نژادپرستی گفت:

«بهتر است قبل از آنکه دیر شود بگویم.  او سه سال و نیم به دولتی خدمت کرد که از بیخ و بن نژادپرست است. با مقایسه معترضان آرام در شارلوتسویل و حامیان برتری‌جویی نژادی سفیدپوستان که  دولت (ترامپ) حامیان برتری‌جویی نژادی سفیدپوستان را بعنوان انسان‌های خوب توصیف کرد و (از طرف دیگر) تا همین هفته‌های اخیر که جنبش “زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد” و معترضان آرام بی‌ارزش شمرده شدند، و همچنین توضیح شفاف دولت مبنی بر اینکه میراث کنفدراسیون را به آمریکای مدرن ترجیح می‌دهد، می‌توان به این قضیه پی برد که این دولتی است که پیشینه آن در زمینه مسئله نژادی واقعاً مایه بی‌آبرویی و شرمساری است».

انتقاد شدید سوزان رایس در این مصاحبه متوجه استعفای «مری الیزابت تیلور» مسئول امور حقوقی وزارت خارجه آمریکا بعنوان بالاترین مقام یک بانوی سیاهپوست در هیات حاکمه دولت آمریکا بود.

اظهارات سوزان رایس در پی انبوهی از انتقادات به نحوه واکنش دونالد ترامپ به اعتراض‌های سراسری در آمریکا علیه خشونت و نظام نژادپرستانه پلیس آمریکا صورت می‌گیرد؛  معترضانی که ترامپ آن‌ها را «اراذل و اوباش» خواند و گفته بود که «سگ‌های وحشی» را به جان آن‌ها خواهد انداخت.

سوزان رایس از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی مشاور امنیت ملی در دولت باراک اوباما و بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳میلادی، بیست و هفتمین سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد بود.